Skip links

حوزه‌های کاری رو به رشد برای تازه‌واردان کانادا

دغدغۀ اکثر مهاجران و تازه‌واردان کانادا پیدا کردن شغل مناسب برای پیشرفت و البته امرار معاش است. به تازگی خبرگزاری اداره مهاجرت کانادا گزارشی از صنایع و حوزه‌های کاری رو به رشد برای تازه واردان کانادا ارائه کرده و توضیح داده است که متقاضیان مشاغل این حوزه‌ها شانس بیشتری در کاریابی دارند.

کانادا به داشتن اقتصاد باثبات و قوی معروف است. بعد از فروکش همه‌گیری کرونا، بسیاری از صنایع این کشور، که بسیاری از آن‌ها رشد سریعی را تجربه می‌کنند، بازگشتی قوی داشته‌اند.

یکی از عوامل کلیدی در تداوم رشد اقتصادی کانادا، نرخ بالای جذب مهاجر توسط این کشور است. برنامه سطوح مهاجرت ۲۰۲۳-۲۰۲۵ کانادا نشان می دهد که این کشور تا پایان سال ۲۰۲۵ سالانه ۵۰۰,۰۰۰ مهاجر را می‌پذیرد.

تقریباً یک چهارم جمعیت ۳۹ میلیون نفری کانادا را مهاجران تشکیل می‌دهند. تازه واردان کانادا و مهاجران معمولاً برای پر کردن شکاف‌های نیروی کار ملی که به دلیل افزایش نرخ بازنشستگی یا فقدان کاندیدهای واجد شرایط، وارد کانادا می‌شوند.

برخی از این حوزه‌های کاری به دلیل داشتن سریع‌ترین نرخ رشد و بیشترین موقعیت‌های کاری تخصصی متمایز هستند.

حوزه بهداشت و درمان

نسل فعلی کانادا عمر طولانی‌تری نسبت به نسل‌های قبل دارند و لذا نیازمند خدمات پزشکی بیشتری هستند. همین نیاز باعث جذب نیروی خارجی مجرب در حوزۀ بهداشت و درمان شده است.به همین خاطر استان های کانادا سخت تلاش کنند تا فعالان حوزه‌های بهداشت و درمان را از خارج از کشور جذب کنند. در حال حاضر، بیش از ۳۵ درصد از پزشکان، ۲۳ درصد از پرستاران رسمی و ۳۹ درصد از دندانپزشکان کانادا مهاجر هستند.

بر اساس آخرین داده‌های شغلی ارائه شده توسط سازمان Statistics Canada، تا فوریۀ ۲۰۲۳ حوزۀ بهداشت و درمان با ۱۴۳,۸۰۰ موقعیت استخدامی بالاترین نرخ موقعیت‌های شغلی خالی را در تمام حوزه‌ها داشته است. در طول همه‌گیری کرونا حوزۀ پرستاری بیشترین آسیب را دید و باعث شد بسیاری از پرستاران به مرخصی‌های طولانی‌مدت روی بیاورند یا به طور کلی این حرفه را ترک کنند.

اداره مهاجرت کانادا در راستای تسهیل اقامت دائم فعالان حوزۀ بهداشت و درمان تدابیر مختلفی را در دست اقدام قرار داده است. یکی از این اقدامات رفع برخی از موانع برای پزشکانی است که قبلاً به عنوان مشاغل خوداشتغال شناخته می‌شدند. مشاغل خوداشتغالی معمولاً واجد شرایط اکسپرس اینتری نیستند.

چطور به عنوان فعال حوزه بهداشت و درمان به کانادا مهاجرت کنیم؟

بسیاری از فعالان حوزۀ بهداشت و درمان از طریق برنامه اکسپرس‌انتری وارد کانادا می شوند. سیستم اکسپرس‌انتری کاندیدهای دارای مهارت بالا را از طریق برنامه‌های نیروی ماهر فدرال، تجربه کانادایی یا نیروی کار فنی فدرال هدف قرار می‌دهد.

همچنین به دلیل اینکه بهداشت و درمان یک مسئولیت‌ استانی است، اکثر استان‌ها برای نیروی کار حوزۀ بهداشت و درمان برنامه‌های مهاجرتی استانی (PNP) دارند. برای مثال، اخیراً استان آلبرتا برنامه‌ای اختصاصی در حوزۀ بهداشت و درمان را در زیرشاخۀ برنامه اکسپرس انتری استانی آلبرتا ابجاد کرد.

استان‌های دیگر به طور منظم گزینش‌های استانی خود را با هدف قرار دادن کاندیدهای مشاغل حوزۀ بهداشت و درمان برگزار می‌کنند. استان بریتیش کلمبیا تقریباً هر هفته این نوع قرعه‌کشی را انجام می‌دهد و استان آنتاریو اخیراً از طریق مسیر مهاجرتیِ «اولویت‌های سرمایه انسانی» خود از ۲,۳۴۹ کاندید حوزۀ بهداشت و درمان دعوت به عمل آورد.

همچنین برای مراقبین سلامت سالمندان و کودکان دو برنامۀ آزمایشی فدرال وجود دارد. در اوایل سال جاری دولت کانادا اعلام کرد که شرط تجربۀ کار در کشور کانادا به منظور دریافت اقامت دائم برای این مراقبین از ۲۴ ماه به ۱۲ ماه کاهش پیدا کرده است.

حوزۀ کشاورزی

صنعت کشاورزی کانادا بیش از ۲۴۳,۰۰۰ نیروی کانادایی را به خدمت گرفته است و در حال حاضر برای بیش از ۱۴,۰۰۰ نفر فرصت شغلی و استخدامی دارد.

گزارش اخیر رویال بانک کانادا نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۳۳، ۴۰ درصد از مدیران و مجریان کشاورزی کانادا بازنشسته خواهند شد. این گزارش همچنین می‌گوید که برای جبران بحران کوتاه مدت نیروی کار، کانادا باید طی یک دهۀ آینده حداقل ۳۰,۰۰۰ مهاجر با اقامت دائم را پذیرش کند تا این افراد مزارع و گلخانه‌های خود را احداث کنند یا مالکیت مزارع و گلخانه‌های موجود را به دست گرفته و مدیریت کنند.

چطور به عنوان فعال حوزه کشاورزی به کانادا مهاجرت کنیم؟

اداره مهاجرت کانادا اخیرآ اعلام کرد که به منظور تکمیل برخی از این موقعیت‌های شغلی برنامۀ آزمایشی کشاورزی-مواد غذایی را تمدید می کند و محدودیت‌های شغلی را حذف می کند. مشاغل واجد شرایط عبارتند از:

  • قصاب‌های خرده‌پا
  • قصاب‌های صنعتی
  • سرپرستان مزارع و کارگران متخصص حوزۀ دام‌پروری
  • کارگران فرآوری مواد غذای
  • کارگران مزارع
  • کارگران درو

مانند فعالان حوزۀ بهداشت و درمان در زمینۀ کشاورزی هم مسیرهای مهاجرتی استانی وجود دارد.

حوزۀ فناوری

یکی از اجزای اصلی بودجه فدرال ۲۰۲۳، سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری برای حمایت از ساخت برق پاک و پروژه‌های زیرساختی رشد پاک بود. این سرمایه‌گذاری احتمالاً منجر به افزایش تقاضا در بخش تکنولوژی و فناوری می‌شود.

همچنین برنامه بودجه اشاره می‌کند که بسیاری از مشاغل حوزۀ تولید فناوری پاک نیازی به مدرک دانشگاهی ندارند و میانگین درآمد سالیانۀ دریافتی در این حوزه در سال ۲۰۲۱ میلادی مبلغ ۹۰,۲۵۲ دلار بوده که بسیار بالاتر از میانگین ۶۹,۳۱۱ دلاری سایر مشاغل کانادا است.

رشد بخش هوش مصنوعی نیز در تقاضای کانادا برای جذب نیروی کار حوزۀ فناوری نقش دارد. وبسایت دولتی Invest in Canada، که برای جذب سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری کانادا طراحی شده است، گزارش می‌دهد که ۱۰۳۲ شرکت هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در کانادا فعالیت دارند. علاوه بر این، شاخص جهانی هوش مصنوعی نشان می‌دهد که کانادا به دلیل رقابت جهانی خود در اجرای هوش مصنوعی، نوآوری و سرمایه گذاری در رتبه چهارم قرار دارد.

چطور به عنوان فعال حوزه فناوری به کانادا مهاجرت کنیم؟

اداره مهاجرت کانادا به منظور جذب هرچه بیشتر فعالان حوزۀ فناوری برنامه‌هایی مانند مسیر استعدادهای جهانی را ارائه می‌دهد. این برنامه بخشی از برنامۀ مهاجرتی نیروی کار خارجی موقت است و هدفش تشویق رشد صنعت فناوری کانادا است. هدف این برنامه دستیابی به استاندارد پردازش دو هفته‌ای درخواست‌ها پس از ارسال درخواست نهایی توسط کارمندان بالقوه است.

همچنین گزینش‌های هدفمند در برنامه‌های نامزدی استانی انجام می‌شود. برخی از نمونه‌های جریان‌های فناوری استانی عبارتند از :

  • مسیر مهاجرتی فناوری بریتیش کلمبیا
  • گزینش فناوری برنامه استانی آنتاریو
  • مسیر مهاجرتی نیروهای متخصص حوزۀ فناوری ساسکاچوان
  • مسیر سریع حوزۀ فناوری استان آلبرتا

همانطور که اشاره شد روش‌های مهاجرتی مختلفی برای حوزه‌های کاری رو به رشد برای تازه‌واردان کانادا وجود دارد. هرچه گزینه‌ها بیشتر باشد انتخاب هم سخت‌تر است. بنابراین و به توصیه اداره مهاجرت کانادا، بهتر است شرایط خود را با مشاورین رسمی اداره مهاجرت که تسلط کافی به قوانین و برنامه‌ها دارند در میان بگذارید تا بهترین راه‌حل را پیش پایتان بگذارند.

دیدگاه شما

Explore
بکشید