Skip links

اکسپرس انتری فدرال کانادا

یکی از برنامه های اخذ اقامت کانادا که از سال ۲۰۱۵ کلید خورد و همچنان نیز ادامه دارد برنامۀ “Express Entry" یا "ورود سریع" است که برای متقاضیانی که دارای تحصیلات دانشگاهی و یا حرفه و تخصص خاصی هستند، در نظر گرفته شده است. افراد علاقمند به مهاجرت به کانادا می بایست پروفایل خود را (که شامل اطلاعات سوابق تحصیلی، سن، مهارت های زبان مانند نمره آیلتس و وضعیت تاهل است) ایجاد و تکمیل نمایند. به کل مجموعۀ پروفایل های موجود در سیستم اکسپرس انتری به اصطلاح استخر و یاpool اطلاق می شود. این استخر که حاوی اطلاعات و پروفایل متقاضیان است به این منظور تشکیل می شود که ادارۀ مهاجرت کانادا در بازه های زمانی مشخص و براساس اولویت بندی و داشتن امتیاز بالای متقاضی و متناسب با نیاز بازار، نیروی متخصص را گزینش کرده و برای برگزیدگان دعوتنامه صادر نماید. از الزامات اصلی این برنامه می توان به فاکتورهای ملیت، سن، مهارت زبان، وضعیت تأهل، سابقۀ تحصیلی، سابقۀ کاری و پیشنهاد شغلی اشاره کرد.

فرایند مهاجرت به کانادا از طریق روش اکسپرس انتری

مرحله ۱: بررسی واجد شرایط بودن برای هر کدام از برنامه های زیرمجموعه آن
مرحله ۲: ایجاد پروفایل اکسپرس انتری EE به صورت آنلاین و ابراز علاقمندی (expression of interest )
مرحله ۳: ورود پروفایل های واجد شرایط به استخر متقاضیان و امتیازبندی آنها توسط دولت فدرال. اگر کاندیدایی دارای پیشنهاد شغلی نباشد، باید در بانک اطلاعات مشاغل کانادا ثبت نام کند تا با یک کارفرمای کانادایی ارتباط پیدا کند.
مرحله ۴: قرار گرفتن کاندید به مدت یک سال در سیستم اکسپرس انتری
مرحله ۵: رتبه بندی متقاضیان با استفاده از سیستم رتبه بندی جامع (CRS) و ارسال دعوتنامه در نوبتهای مختلف برای افرادی که رتبه بالاتری کسب کرده اند.
مرحله ۶: در صورت ارسال "دعوتنامه برای درخواست" به متقاضی به ایشان گفته می شود که تحت چه برنامه ای دعوت شده اند
مرحله ۷: متقاضی پس از دریافت دعوتنامه ۶۰ روز مهلت خواهد داشت تا برای اخذ اقامت دائم کانادا پرونده آنلاین ثبت کند. اداره مهاجرت و شهروندی کانادا در کمتر از ۶ ماه بعد از ثبت تقاضای آنلاین پرونده را بررسی می کند. سپس کاندیدا و خانواده او (همسر و فرزندان وابسته) مجوز ورود به خاک کانادا را دریافت می کنند.


در حالت عادی ادارۀ مهاجرت کانادا هر ماه حداقل امتیاز فرد انتخاب شده جهت اخذ اقامت دائم کانادا را اعلام می کند. در صورتی که قصد اخذ اقامت دائم کانادا از طریق یکی از برنامه های اکسپرس انتری را دارید، شرکت مشاوره مهاجرتی صهبا و شرکا آماده ارائه خدمات به شما است.

برنامه های مهاجرتی اکسپرس انتری فدرال کانادا

برنامۀ اکسپرس انتری فدرال کانادا شامل سه زیرشاخۀ زیر می شود:

  • برنامه نیروی کار ماهر Federal Skilled Worker Program
  • برنامه نیروی کار فنی Federal Skilled Trades Program
  • برنامه تجربه کانادایی Canadian Experience Class

برنامه نیروی کار متخصص فدرال Federal Skilled Worker Program

برنامه نیروی کار متخصص فدرال(FSWP) که از سال ۱۹۶۷ شروع به کار کرد، اولین برنامه مهاجرتی دنیا برای ارزیابی بی طرفانه متقاضیان مهاجرت بود. هدف برنامه نیروی کار متخصص فدرال جذب متقاصیانی با تجربه کاری در سایر کشورها و بدون داشتن هیچ ارتباط کاری یا تحصیلی یا خویشاوندی با کشور کانادا است که قصد دارند برای اخذ اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

حداقل الزامات برنامه

این برنامه بر مبنای توانمندی تخصصی متقاضی تعریف شده و مستلزم داشتن حداقل شرایط ذیل است:

  • تجربه کاری مرتبط: حداقل یک سال کار تمام وقت مستمر در سطوح مهارت NOC 0,A,B طی ۱۰ سال گذشته
  • توانمندی زبان انگلیسی یا فرانسوی: حداقل نمره معیار زبان کانادایی (CLB 7) را در کل توانایی های انگلیسی یا فرانسوی
  • سوابق تحصیلی: مدرک تحصیلی بالاتر از دیپلم به همراه گزارش ارزیابی معتبر مربوط به ۵ سال قبل از باز کردن پروفایل اکسپرس انتری
  • تمکن مالی: اثبات پشتوانه مالی کافی برای حمایت از خود و افراد وابسته پس از ورود به کانادا

متقاضیان مهاجرت از طریق برنامه نیروی متخصص فدرال براساس شش معیار (تحصیلات، سطح زبان انگلیسی/ فرانسه، سابقه کار، سن، پیشنهاد شغلی و قابلیت انطباق پذیری) ارزیابی شده و می بایست حداقل ۶۷ امتیاز از حداکثر ۱۰۰ امتیاز در نظر گرفته شده را دریافت نمایند.

برنامه نیروی کار فنی Federal Skilled Trades Program

برنامه نیروی کار فنی فدرال که از سال ۲۰۱۳ آغاز شد، مسیر مهاجرتی منحصر بفردی را برای نیروی کار فنی مشتاق به مهاجرت به کانادا ارائه میدهد. متقاضیان این برنامه معمولا از امتیاز به نسبت پایین تری در سیستم جامع رتبه بندی برنامه اکسپرس انتری برخوردار هستند و دلیل این موضوع عدم الزام ارائه مدرک تحصیلی است. این برنامه مخصوص متقاضیانی است که می توانند براساس مهارت های تخصصی و فنی گزینش شده و از سابقه کاری مناسب در یکی از عناوین شغلی لیست مشاغل اعلام شده (از جمله تکنسین های رشته های ماشین کاری, قالب سازی, فلزکاری, آهنگری, و غیره) برخوردار باشند.

حداقل الزامات برنامه

متقاضیان می بایست برای گزینش در این برنامه حداقل شرایط زیر را داشته باشند:

  • پیشنهاد شغلی معتبر برای یک شغل تمام وقت و مداوم ( حداقل ۳۰ ساعت در هفته) از طرف حداکثر دو کارفرما در کانادا برای حداقل یکسال یا ارائه گواهی صلاحیت از یک سازمان استانی یا منطقه ای
  • دانش زبان انگلیسی یا فرانسه در سطح CLB 5 برای مهارتهای شنیداری و مکالمه و در سطح CLB 4 برای مهارتهای خواندن و نوشتن
  • ۲ سال تجربه کاری تمام وقت ( یا معادل همین میزان در یک کار نیمه وقت ) در مهارت مورد نظر طی ۵ سال گذشته
  • توانایی اثبات مهارتها و تجربه های کاری و سابقه قبلی انجام وظایف مورد نیاز شغل مربوطه

برنامه تجربه کار کانادایی Canadian Experience Class

برنامه تجربه (کار) کانادایی (CEC) که از سال ۲۰۰۸ شروع به کار کرد، برای متخصصان با سابقه کار در کانادا، امکان اخذ اقامت دائم فراهم می کند. این برنامه از آن جهت مورد توجه دانشجویان بین المللی است که در صورت موفقیت به اخذ مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) و کسب حداقل یک سال تجربه کار کانادایی می توانند از طریق ارسال درخواست برای این برنامه شانس خود را برای اخذ اقامت دائم کانادا امتحان کنند.

حداقل الزامات برنامه

برای درخواست از طریق برنامه تجربه کانادایی رعایت حداقل شرایط زیر لازم است:

  • حداقل یکسال تجربه کاری تمام وقت در کانادا در طی مدت ۳۶ ماه
  • حداقل دانش زبان حداقل CLB5 برای ناک شغلیB و حداقل دانش زبان CLB 7 برای ناک شغلی ۰ و A
  • درخواست اقامت و کار خارج از استان کبک

Explore
بکشید