Skip links

ویزای اسپانسرشیپ کانادا

در این مقاله همراه ما باشید تا با مفهوم ویزای اسپانسرشیپ کانادا و نحوۀ اقدام برای این ویزا آشنا شوید. در ابتدا بهتر است یک تعریف مختصر و مفید از اسپانسرشیپ داشته باشیم. به بیان ساده، اسپانسرشیپ یعنی حمایت مالی شخص وابسته‌ای که با رعایت شرایط احراز بتواند وارد کانادا شود و در صورت تماسل اقامت دائم دریافت کند. روند این برنامه به این شکل است که یک شخص حامی یا اسپانسر، که مقیم دائم یا شهروند کانادا است، با ارائه مدارک مالی و کاری مستند تعهد می‌کند که حمایت مالی اعضای درجه یک خانوادۀ خود را به عهده گیرد. کانادا به عنوان کشوری خانواده‌محور برنامه‌ها و شرایط مختلفی را برای مقیمان دائم و شهروندان این کشور فراهم کرده است تا بتوانند عزیزان خود را به این کشور دعوت کنند و بتوانند با انگیزه و آرامش بیشتری در این کشور کار و زندگی کنند. اداره مهاجرت کانادا به طور معمول حدود ۸۰ درصد متقاضیان برنامه اسپانسرشیپ را از میان متقاضیان برنامۀ اسپانسرشیپ همسر و فرزندان و ۲۰ درصد باقیمانده را از میان متقاضیان برنامۀ اسپانسرشیپ والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها پذیرش می‌کند.

چه افرادی را می‌توان تحت برنامه اسپانسرشیپ خانوادگی دعوت کرد؟

برنامۀ اسپانسرشیپ خانوادگی کانادا شامل اعضای درجه یک و همچنین نزدیک خانواده می‌شود که می‌توان این افراد را به گروه‌های زیر تقسیم کرد.

اسپانسرشیپ همسر یا شریک زندگی

شما به عنوان مقیم دائم یا شهروند کانادایی واجد شرایط می‌توانید اسپانسر یا حامی مالی همسر رسمی یا شریک زندگی خود شوید؛ فارغ از اینکه این شخص با ویزای موقت معتبر در کانادا زندگی می‌کند یا خارج از کانادا اقامت دارد.

اسپانسرشیپ همسر به دو شکل است: Inland و Outland

اگر همسر متقاضی در کانادا زندگی می‌کند، پرونده اسپانسرشیپ از نوع Inland است. در این پروسه همسر متقاضی می‌تواند مجوز کار یا همان work permit دریافت کند. اگر همسر متقاضی خارج از کانادا زندگی می‌کند، پرونده اسپانسرشیپ از نوع outland است. در این حالت معمولاً در خارج از خاک کانادا منتظر می‌ماند تا جواب پرونده اقامت دائم خود را دریافت کند اما اجازه دارد در این مدت برای ویزای ویزیتوری درخواست دهد.

اسپانسرشیپ پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ

کانادا برنامه‌ای تحت عنوان برنامه مهاجرت والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها (PGP) معرفی کرده است که تحت این برنامه شهروندان و مقیم دائم کانادا می‌توانند عزیزان خود را از این طریق به کانادا منتقل کنند. به منظور حمایت از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ، شهروندان و ساکنان دائمی باید نشان دهند که می‌توانند خانواده خود را از طریق تأمین حداقل درآمد ضروری تعیین شده توسط دولت، حمایت مالی کنند. اسپانسرها همچنین باید با حمایت مالی اعضای خانواده تحت حمایت خود، در صورت نیاز، موافقت کنند. اسپانسرهایی که قادر به حمایت دائمی از والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ خود نیستند، می ‌توانند شانس خود را برای دریافت سوپر ویزا امتحان کنند.

اسپانسرشیپ فرزند یا سایر اعضای خانواده وابسته

اگر به کانادا مهاجرت می‌کنید، می‌توانید فرزندان واجد شرایط خود را به عنوان وابستگان همراه در پرونده درخواست اقامت دائم بگنجانید. حتی اگر نتوانید یا نخواهید فرزندان خود را در این مقطع در پرونده درخواست اقامت بگنجانید، بعداً این امکان را دارند که به شما در کانادا بپیوندند. برنامۀ اسپانسرشیپ فرزندان کانادا به شهروندان و ساکنان دائم کانادا این امکان را می‌دهد که برای دریافت اقامت دائم فرزندان زیر ۲۲ سال خود اسپانسر شوند. شایان ذکر است این فرزندان نباید متأهل باشند یا فرزندی از خود داشت باشند. چنانچه فرزند بالای ۲۲ سال متقاضی از وضعیت جسمی یا روحی خاصی رنج می‌برد که نمی‌تواند به صورت مستقل زندگی کند، شانس اقدام برای برنامۀ اسپانسرشیپ فرزندان را دارد و ممکن است با درخواست ایشان موافقت شود.

برادر، خواهر، برادرزاده، خواهرزاده یا نوه (با شرایط خاص)

در برخی موارد خاص، شهروندان یا مقیمان دائم کانادا اجازه خواهند داشت تا اسپانسر اعضای یتیم و بی‌سرپرست خانوادۀ خود باشند. این افراد شامل برادر، خواهر، برادرزاده، خواهرزاده یا نوه می‌شوند. این خویشاوندان بی‌سرپرست باید مجرد و زیر سن قانونی ۱۸ سال باشند و نسبت خونی یا فرزندخواندگی با شخص حامی داشته باشند.

سایر بستگان (در موارد استثنایی و با احراز وضعیت اسپانسر به عنوان یک کانادایی تنها)

در برخی شرایط نادر، اداره مهاجرت کانادا به شهروندان یا مقیمان دائم کانادا اجازۀ اسپانسرشیپ سایر بستگان را می‌دهد. شما تنها در صورتی می‌توانید اسپانسر سایر وابستگان خود شوید که به عنوان یک «کانادایی تنها» تلقی شوید. کانادایی تنها شخصی است که هیچگونه همسر، شریک قانونی، فرزند، والدین یا پدربزرگ و مادربزرگی ندارد. در صورت عدم درج مهر در گذرنامه، شما می‌توانید ۶ ماه از زمان ورود خود به کانادا یا تا زمان انقضا گذرنامه خود (هر کدام که زودتر محقق شود) در کانادا بمانید. در صورت نیاز به مُهر ویزا می‌توانید از افسر خدمات مرزی درخواست کنید که حتما این مهر را در گذرنامۀ شما درج کند.

جدول حداقل درآمد ضروری تعیین شده توسط دولت کانادا (تمام استان‌ها به غیر از کبک)

به عنوان متقاضی ویزای اسپانسرشیپ کانادا برای اعضای خانواده باید قبل از درخواست اسپانسرشیپ کانادا، یک اعلامیه ارزیابی از آژانس درآمد کانادا (CRA) برای ۳ سال مالی دریافت کنید. طبق آخرین اطلاعات وبسایت رسمی اداره مهاجرت کانادا، حداقل درآمدی که اسپانسر باید طی ۳ سال مالیاتی‌ گذشته ارائه دهد، به شرح جدول زیر است. در این جدول، منظور از تعداد اعضای خانواده، فرد اسپانسر به علاوۀ تعداد اعضای خانوادۀ تحت پوشش او در کانادا به علاوه افراد جدید تحت حمایت در برنامه اسپانسرشیپ است که از طریق این برنامه وارد کانادا می‌شوند.

تعداد افراد خانواده

حداقل درآمد تعیین شده برای سال ۲۰۲۱

۲ نفر

$۳۲,۸۹۸

۳ نفر

$۴۰,۴۴۴

۴ نفر

$۴۹,۱۰۶

۵ نفر

$۵۵,۶۹۴

۶ نفر

$۶۲,۸۱۴

۷ نفر

$۶۹,۹۳۴

به ازای هر نفر اضافه (برای خانواده بیشتر از ۷ نفر)

$۷,۱۲۰

چه کسانی می‌توانند اسپانسر اعضای خانواده بشوند؟

برای حمایت مالی و اسپانسرشیپ اعضای خانواده، باید حداقل شرایط احراز زیر را داشته باشید:

  • شهروندی یا اقامت دائم کانادا
  • حداقل ۱۸ سال سن
  • سکونت در کانادا
  • امکان برآورده کردن نیازهای مالی ابتدایی اعضای خانواده به مدت موردنیاز برنامه

چه کسانی واجد شرایط اسپانسرشیپ خویشاوندان نیستند؟

در بعضی موارد شهروندان یا مقیمان دائم کانادا واجد شرایط اسپانسرشیپ نیستند. چنانچه فرد اسپانسر یکی از شرایط زیر را داشته باشد ممکن است واجد شرایط حمایت مالی نباشند:

  • در حال حاضر در زندان باشد
  • پول نفقه فرزند را پرداخت نکرده باشد
  • اعلام ورشکستگی کرده باشد و هنوز آزاد نشده باشد
  • به دلایلی غیر از معلولیت کمک‌های اجتماعی دریافت کرده باشد
  • وام مهاجرتی خود را بازپرداخت نکرده باشد، پرداخت‌ها را با تاخیر انجام داده باشد یا برخی اقساط را پرداخت نکرده باشد
  • قبلاً برای یکی از بستگان خود اسپانسر شده اما نتوانسته‌ باشد شرایط قرارداد اسپانسرشیپ را رعایت کند
  • مرتکب جرایم خشونت آمیز، تخلف علیه خویشاوندان یا جرایم تجاوز جنسی شده باشد

مدت زمان حمایت مالی اعضای خانواده در برنامه اسپانسرشیپ

مدت زمان تعهدی که باید برای حمایت مالی اسپانسرشدگان امضا کنید، به نسبت آن فرد با شما و همچنین سن فرزندانتان بستگی دارد:

نسبت فرد اسپانسرشده

مدت زمان تعهد مالی (به غیر از استان کبک)

همسر یا شریک زندگی

۳ سال

فرزند صغیر وابسته

۱۰ سال، یا تا قبل از ۲۵ سالگی (هرکدام که زودتر محقق شود)

فرزندان وابسته بالای ۲۲ سال

۳ سال

والدین و پدربزرگ و مادربزرگ

۲۰ سال

سایر بستگان

۱۰ سال

اسپانسرهایی که مقیم استان کبک هستند، باید شرایط تعهد جدول زیر را ضمانت کنند:

نسبت فرد اسپانسرشده

مدت زمان تعهد مالی

همسر یا شریک زندگی

۳ سال

فرزند وابسته زیر ۱۶ سال

حداقل ۱۰ سال، یا تا سن ۱۸ سالگی (هرکدام که طولانی‌تر باشد)

فرزندان وابسته ۱۶ سال به بالا

حداقل ۳ سال، یا تا سن ۲۵ سالگی (هرکدام که طولانی‌تر باشد)

سایر بستگان

۱۰ سال

هزینه‌های دولتی برنامه اسپانسرشیپ کانادا

طبق آخرین اطلاعات ارائه شده در وبسایت اداره مهاجرت کانادا، هزینه اسپانسرشیپ هر فرزند صغیر ۱۵۵دلار و هزینه اسپانسرشیپ برای افراد بزرگسال (۲۲ سال و بیشتر) معادل ۱۰۸۰ دلار است که شامل هزینه درخواست اقامت دائم هم می‌شود. در صورت عدم درخواست اقامت دائم برای وابستگان بزرگسال، مبلغ ۵۶۵ دلار قابل پرداخت است.

سخن آخر

در این مقاله شرایط برنامه اسپانسرشیپ کانادا را به طور کامل بررسی کردیم. همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، این برنامه فرصت مناسبی برای پیوستن اعضای خانواده به یکدیگر و تقویت روحیه و بالا بردن راندمان اقتصادی شهروندان و مقیمان دائم کانادا است. در صورت تمایل به اقدام برای این برنامه، با کارشناسان مجموعه در تماس باشید.

سؤالات متداول شما در مورد برنامۀ ویزای اسپانسرشیپ کانادا

  • همسر، شریک زندگی
  • پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ
  • فرزندان تحت تکفل
  • برادر، خواهر، برادرزاده، خواهرزاده یا نوه (با شرایط خاص)
  • سایر بستگان (در موارد استثنایی)
شهروندان یا مقیمان دائم واجد شرایط می‌توانند در هر زمانی برای اسپانسرشیپ اعضای خانواده اقدام کنند.
کانادا گزینه‌ای برای اسپانسرشیپ نامزد یا شریک عاطفی فرد شهروند یا مقیم دائم کانادا ندارد مگراینکه ازدواج کنند یا اثبات کنند که شریک رسمی زندگی (common-law partner) هستند.
فرد حمایت کننده یا اسپانسر باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشد، اما هیچ محدودیت سنی برای افراد اسپانسرشونده وجود ندارد.
بله، به این منظور، باید برای هر فرد (یا زوجی) که حمایت مالی می‌کنید، درخواست‌های جداگانه ارسال کنید.
Explore
بکشید