Skip links

ویزای توریستی کانادا

ویزای ویزیتور کانادا یا ویزای توریستی کانادا (که ویزای اقامت موقت TRV هم نامیده می شود) سندی رسمی است که ادارۀ مهاجرت کانادا (IRCC) بعد از دریافت مدارک مورد نیاز از متقاضی، صادر می کند. بسیاری از مسافران برای ورود به کانادا به ویزای توریستی نیاز دارند. حتی اگر از طریق ترانزیت فرودگاهی کانادا در مسیر مقصد نهایی خود باشید، باز هم ممکن است نیازمند دریافت ویزای توریستی باشید. برای درخواست ویزای توریستی، ویزای ترانزیت یا سوپر ویزای والدین می توانید بصورت آنلاین یا کاغذی اقدام کنید.

اطلاعیه

طبق برنامه بشردوستانۀ اخیر کانادا، ایرانیانی از طریق ویزاهای موقت توریستی یا تحصیلی مقیم خاک کانادا هستند، تا تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ فرصت دارند که به صورت رایگان برای دریافت ویزای کار باز درخواست بدهند.

انواع ویزای توریستی کانادا

ویزای توریستی کانادا به دو شکل صادر می‌شود: ویزای یک بار ورود یا سینگل، ویزای چندبار ورود یا مولتیپل. نوع خاصی از ویزای توریستی هم وجود دارد که سوپرویزا نام دارد.

ویزای سینگل

ویزای توریستی سینگل یا ویزای یک بار ورود به اتباع خارجی این امکان را می‌دهد که فقط برای یک بار وارد کانادا شوند. بنابراین، در صورتی که قصد سفر مجدد به این کشور را داشته باشید باید دوباره برای دریافت ویزا اقدام کنید.

ویزای مولتیپل

ویزای توریستی مولتیپل یا چند بار ورود به دارندۀ این ویزا اجازه می‌دهد که تا پایان زمان اعتبار ویزا به هر تعداد که تمایل دارد به خاک کانادا وارد شود. جالب است بدانید به طور معمول برای تمامی متقاضیان ویزای توریستی، ویزای چندبار ورود (مولتیپل) در نظر گرفته می‌شود مگر اینکه به دلایل خاص افسر اداره مهاجرت تصمیم بگیرد که ویزای یک بار ورود صادر کند.

سوپرویزای کانادا

سوپر ویزای کانادا یکی از انواع ویزاهای موقت کاناداست که به صورت ویزای مولتیپل (چندبار ورود) توریستی به متقاضیان واجد شرایط اعطا می‌شود. این ویزا که تا ۱۰ سال اعتبار دارد، به پدر و مادر و همچنین پدربزرگ و مادربزرگ‌ شهروندان یا مقیمان دائم کانادا اجازه می‌دهد تا در هر بار ورود به کانادا بدون نیاز به تمدید وضعیت اقامت خود به مدت ۵ سال و بدون نیاز به خروج از کشور در کنار فرزندان و نوه‌های خود بمانند.

مدت زمان اقامت

دارندگان ویزای توریستی مولتیپل کانادا می توانند در هر ورود تا حداکثر ۶ ماه در خاک کانادا اقامت داشته باشند. با این وجود، افسران خدمات مرزی اجازه دارند مدت اقامت شما را به کمتر یا بیشتر از این مدت تغییر دهند؛ که در این صورت، مهر تاریخ الزام خروج را در گذرنامه درج خواهند کرد.در صورت عدم درج مهر در گذرنامه، شما می‌توانید ۶ ماه از زمان ورود خود به کانادا یا تا زمان انقضا گذرنامه خود (هر کدام که زودتر محقق شود) در کانادا بمانید. در صورت نیاز به مُهر ویزا می‌توانید از افسر خدمات مرزی درخواست کنید که حتما این مهر را در گذرنامۀ شما درج کند.

چه افرادی باید ویزای توریستی دریافت کنند؟

به غیر از شهروندان و مقیمان دائم کانادا و همچنین ملیت‌هایی که از ویزای توریستی کانادا معاف هستند، سایر افراد باید برای ورود به خاک کانادا یا حتی شاید ترانزیت فرودگاهی ویزای توریستی دریافت کنند. از طرف دیگر، مقیمان دائم کانادا، حتی اگر اعتبار کارت اقامتشان منقضی شده باشد، اجازۀ درخواست ویزای توریستی ندارند؛ در عوض، این افراد باید برای مجوز سفر اقامات دائم (PRTD) اقدام کنند. شهروندان کانادایی هم، حتی آنهایی که تابعیت دوگانه دارند، اجازۀ درخواست ویزای توریستی ندارند و باید با پاسپورت معتبر سفر کنند.

چگونه برای ویزای توریستی کانادا اقدام کنیم؟

متقاضیان ویزای توریستی کانادا می‌توانند درخواست خود را به صورت آنلاین، فرم کتبی، یا مراجعۀ حضوری به مراکز انگشت‌نگاری (VAC) ارسال کنند. چنانچه به صورت خانوادگی اقدام می‌کنید، باید برای تمامی اعضای خانوادۀ همراه، فرم درخواست ویزا تکمیل شود. بسته به مبدأ تابعیت شما، ممکن است درخواست شود که مدارک مربوط به انگشت نگاری و عکس (مراحل بیومتریک) را هم ارائه کنید که در مورد ایرانیان تابع ایران این موضوع اجباری است. در حالت عادی انجام پروسه بیومتریک بعد از ارسال تقاضای ویزا درخواست می‌شود اما برای افرادی که به منظور درخواست ویزا به صورت حضوری به مراکز VAC مراجعه کرده‌اند، امکان انجام همزمان بیومتریک وجود دارد.

تمدید ویزای توریستی کانادا

با ویزای توریستی کاناد، چه سینگل چه مولتیپل، اجازه دارید که در هر ورود فقط تا ۶ ماه در خاک کانادا حضور داشته باشید و در پایان این دوره وضعیت اقامت قانونی شما منقضی می‌شود و باید خاک کانادا را ترک کنید. بنابراین، چنانچه تمایل دارید مدت اقامت خود را بیش از شش ماه تمدید کنید، باید تا زمانی که وضعیت اقامت موقتتان هنوز معتبر است، برای انجام این کار اقدام کنید. برای تمدید اقامت خود باید حداقل ۳۰ روز قبل از انقضای وضعیت خود برای تمدید درخواست دهید. اگر در حین بررسی درخواستتان است ویزای شما منقضی شود، اجازه دارید اقامت خود را در کانادا ادامه دهید و منتظر نتیجه بمانید.

مراحل درخواست ویزای توریستی کانادا

شما به عنوان متقاضی می‌توانید با رعایت مراحل زیر درخواست خود را ثبت کنید:

۱- مرحلۀ اول: جمع آوری مدارک مورد نیاز

مدارکی که ارائه می‌دهید بسته به هدف سفرتان متفاوت خواهد بود، اما با فرض اینکه به قصد دیدار خانواده درجه یک یا دوست نزدیک خود درخواست ویزا داده‌اید، اهم مدارکی که باید ارائه کنید به شرح زیر است:

  • فرم‌های تقاضای تکمیل شده به تعداد متقاضیان همراه
  • اصل گذرنامه با حداقل شش ماه اعتبار
  • ترجمه اسناد ملکی، شناسنامه، سند ازدواج و غیره
  • مدارک مالی
  • دعوتنامه معتبر
  • بلیط رفت و برگشت
  • رزرو هتل (در صورت نیاز)
  • گواهی اشتغال به تحصیل فرزندان

۲- مرحلۀ دوم: تکمیل فرم‌ها و بارگذاری مدارک روی سایت

۳- مرحلۀ سوم: پرداخت هزینه‌ها

هزینه‌های دولتی ویزای توریستی کانادا شامل هزینهٔ درخواست ویزا و همچنین انجام بیومتریک (برای ملیت‌های مشمول) می‌شود. طبق قوانین فعلی ادارۀ مهاجرت کانادا، ارائۀ بیومتریک برای ایرانیانی که طی ده سال گذشته سابقۀ بیومتریک و گرین‌کارت آمریکا نداشته‌اند، الزامی است. مبالغ پرداختی به ادارۀ مهاجرت، فارغ از نتیجۀ ویزا، غیر قابل عودت است.

  • هزینه درخواست ویزا: ۱۰۰ دلار کانادا
  • هزینۀ بیومتریک: ۸۵ دلار کانادا

۴- مرحلۀ چهارم: بررسی درخواست شما توسط اداره مهاجرت کانادا

اداره مهاجرت درخواست شما را بررسی می‌کند تا مطمئن شود تمام مدارک مورد نیاز را دارید. چنانچه مدارک ناقص باشد، پرونده بدون بررسی عودت می‌شود. اداره مهاجرت همچنین ممکن است از شما بخواهیم کارهای زیر را انجام دهید:

  • با مقامات اداره مهاجرت در کشور خود (یا نزدیکترین محل) مصاحبه داشته باشید
  • اطلاعات تکمیلی ارسال کنید
  • معاینه پزشکی انجام بدهید
  • گواهی پلیس بگیرید
در صورت نیاز به هر یک از این موارد، اداره مهاجرت کانادا شما را راهنمایی خواهد کرد.

۵- مرحلۀ پنجم: درخواست پاسپورت

تبریک می‌گوییم، چنانچه درخواست شما مورد موافقت اداره مهاجرت کانادا قرار بگیرد، از شما دعوت می‌شود تا پاسپورت خود را برای الصاق لیبل ویزا ارسال کنید.

نمونه نامه درخواست پاسپورت برای الصاق ویزا

سوالات متداول شما در مورد ویزای توریستی کانادا

بسته به نوع ویزای دریافتی، مدت زمان اعتبار ویزا متفاوت است:
  • ویزاهای یک بار ورود (سینگل) شش ماه اعتبار دارند.
  • ویزای توریستی چند بار ورود (مولتیپل) ممکن است به مدت ۵ سال، ۱۰ سال یا تا یک ماه قبل از تاریخ انقضای پاسپورت اعتبار داشته باشند.

ویزاهای منقضی شده قابل تمدید نیستند و می‌توانید دوباره با طی کردن مراحل مربوطه برای اخذ ویزا درخواست دهید. اما چنانچه داخل خاک کانادا هستید و ویزای شما حداقل یک ماه اعتبار دارد، می‌توانید با ذکر دلایل قانع‌کننده درخواست تمدید اقامت بدهید.

ویزای توریستی کانادا نیاز به انجام معاینات پزشکی ندارد مگر اینکه اداره مهاجرت از شما درخواست کند.

خیر. چنانچه در نظر دارید فرزند همراه خود را در مدارس کانادایی ثبت نام کنید باید نسبت به اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی فرزندتان اقدام کنید.
شما می‌توانید از فردای روز ریجکتی دوباره برای دریافت این ویزا درخواست ارسال کنید اما بهتر است قبل از این کار، ابتدا نسبت به رفع مواردی که افسر برای رد درخواست ویزای شما ارائه کرده است اقدام کنید.
Explore
بکشید