Skip links

پاسپورت جدید کانادا رونمایی شد

شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا، به همراه کارینا گولد، وزیر توسعه اجتماعی، به تازگی از پاسپورت جدید کانادا رونمایی کردند.

اداره مهاجرت طراحی پاسپورت جدید کانادا را از سال ۲۰۱۳ کلید زد و اعلام کرد که این فرآیندی عادی و رایج برای جلوگیری از جعل سند و همچنین در راستای تعبیۀ گزینه‌های امنیتی مدرن‌تر است.

پاسپورت جدید شامل موارد امنیتی جدیدی است که برای محفوظ نگه داشته شدن اطلاعات افراد طراحی شده‌اند. به گفتۀ شان فریزر صفحات پاسپورت جدید کانادا از جنس پلی‌کربنات خواهد بود و اطلاعات شخصی صاحب پاسپورت به جای چاپ با جوهر، توسط لیزر حک می‌شود. این اقدامات به این جهت انجام خواهد شد که صفحاتِ حاوی اطلاعات ماندگاری بیشتری داشته باشند و همچنین تقلب و جعل آن‌ها دشوار باشد. در ضمن، دولت کانادا مواردی مثل یک پنجرۀ شفاف با عکس ثانویۀ صاحب پاسپورت، یک عکس لیزری متغیر و همچنین گزینۀ جوهر حساس به دما را نیز برای پاسپورت جدید در نظر گرفته است.

از نظر طراحی، وزیر مهاجرت گفت که گذرنامۀ جدید میراث طبیعی کانادا را به تصویر می‌کشد. شان فریزر همچنین اضافه کرد که این طرح نتیجۀ مشورت با ذینفعان متعدد است و در ضمن طراحی‌ها باید هر چند سال یک‌بار به طور کامل تغییر داده شوند تا به ارتقاء امنیت کمک کنند.

از سوی دیگر، خانم گولد، وزیر توسعه اجتماعی، اعلام کرد در طول تابستان و با شروع فرآیند اجرایی شدن طرح جدید، ممکن است بعضی از شهروندان همچنان پاسپورت طرح قدیم را دریافت کنند اما جای نگرانی وجود ندارد زیرا این پاسپورت‌ها همچنان معتبر و امن هستند.

آمار قبلی

طبق آخرین آمار ارائه شده توسط اداره پاسپورت کانادا Passport Canada، از تاریخ ۵ مِه تا کنون تعداد ۲۰۹,۵۴۸ درخواست جدید برای صدور پاسپورت دریافت شده و همچنین ۲۱۰,۱۷۱ پاسپورت صادر شده است.

اداره پاسپورت کانادا اخیراً و به دلیل اعتصاب اتحادیه خدمات عمومی کانادا که بیش از ۱۵۵,۰۰۰ نیروی کار فدرال را تحت تأثیر قرار داد، تأخیرهایی را در رسیدگی به درخواست‌ها تجربه کرد. بین هفته‌های ۱۷-۲۳ آوریل و ۲۴-۳۰ آوریل، تعداد درخواست‌های پردازش شده ۴۵٪ کاهش پیدا کرد.

چطور برای پاسپورت کانادا اقدام کنیم؟

برای دریافت پاسپورت کانادا میبایست فرم درخواست پاسپورت را تکمیل و ارسال کنید. علاوه بر فرم، باید مدارک زیر را هم ارائه دهید:

  • مدرک اثبات شهروندی کانادا که می تواند شناسنامه یا گواهی شهروندی باشد
  • پاسپورت یا سایر مجوزهای سفر صادره
  • یک مدرک هویتی (برای مثال فتوکپی کارت شناسایی)
  • دو قطعه عکس مشابه با ظهرنویسی نام و آدرس متقاضی و تاریخ عکس

توجه کنید تمامی مدارک باید به زبان انگلیسی یا فرانسوی باشد و اگر مدرکی به زبان دیگری باشد، باید ترجمۀ رسمی ارائه شود.

علاوه بر این، شما باید نام دو مرجع را در درخواست‌نامۀ خود وارد کنید. این افراد باید حداقل به اندازۀ دو سال شما را بشناسند و از اعضای خانواده نباشند.

جایگاه پاسپورت کانادا در رتبه‌بندی جهانی‌

در آخرین گزارش رتبه‌بندی جهانی پاسپورت توسط موسسۀ Henley & Partners، پاسپورت کانادا رتبۀ هشتم را به خود اختصاص داد. البته کشورهای استرالیا، یونان، مالت و جمهوری چک نیز در رتبۀ هشتم قرار گرفتند.

پاسپورت‌های کشورها بر اساس تعداد مقاصدی که شهرونداشان بدون نیاز به دریافت هیچ نوع ویزایی می‌تواند به راحتی سفر کنند، رتبه‌بندی می‌شوند.

بر اساس این گزارش، دارندگان پاسپورت کانادایی می‌توانند بدون ویزا به ۱۸۵ کشور سفر کنند. از آنجا که شهروندان کشور ژاپن می توانند بدون ویزا به ۱۹۳ کشور ورود داشته باشند، صاحب قدرتمندترین پاسپورت جهان شناخته شدند. همچنین سنگاپور و کره‌جنوبی با اجازۀ سفر بدون ویزا به ۱۹۲ کشور در ردۀ دوم قرار گرفتند. از سوی دیگر، پاسپورت افغانستان، با اجازۀ سفر بدون ویزا به تنها ۲۷ کشور، مقام ضعیف‌ترین پاسپورت را از آن خود کرد.

 

بیشتر بدانید: ویزای توریستی کانادا

دیدگاه شما

Explore
بکشید