Skip links

آیا اعضای خانواده مقیمان موقت کانادا می توانند به کانادا بروند؟

سؤال و دغدغۀ بسیاری از متقاضیان مهاجرت این است که اعضای خانواده مقیمان موقت کانادا می توانند به کانادا بروند؟ این مقاله به بسیاری از سؤالات شما پاسخ می‌دهد.

بسیاری از دانشجویان بین‌المللی و یا نیروی کار خارجی دارای اقامت موقت (TFW) در کانادا تمایل دارند که اعضای خانواده‌شان را به این کشور بیاورند. خوشبختانه، کانادا برای دارندگان ویزای کار موقت و ویزای تحصیلی، که هر دوی آنها تحت گروه دارندگان ویزای اقامت موقت یا TRV محسوب می‌شوند، این امکان را فراهم کرده است که همسر و فرزندان تحت تکفلشان را همراه خود به این کشور بیاورند.

راه حل اداره مهاجرت کانادا

بسیاری از دارندگان اقامت موقت کانادا دنبال راهی هستند که همراهان بالغشان بتوانند در طول این مدت کار کنند و پول دربیاورند. به همین منظور، دولت کانادا ویزایی به نام ویزای کار باز (Open Work Permit) را برای همراهان واجد شرایط دانشجویان بین‌المللی یا نیروی کار خارجی دارای اقامت موقت در نظر گرفته است که از این طریق اعضای خانواده مقیمان موقت کانادا بتوانند در کانادا کار و زندگی کنند.

از آنجایی که ویزای کار باز بر اساس نوع مجوز اقامت متقاضی اصلی (مجوز کار یا تحصیل) و بر اساس نسبت خانوادگی فردِ همراه (همسر، شریک قانونی زندگی، یا فرزند تحت تکفل) متفاوت است، در ادامه شرایط و قوانین مجوز کار در موقعیت‌های مختلف را تشریح کرده‌ایم.

ویزای کار باز (OWP) برای اعضای خانوادۀ دارندگان مجوز کار کانادایی

از تاریخ ۳۰ ژانویه ۲۰۲۳، دولت کانادا سیاست جدیدی را اتخاذ کرد. کانادا طبق این سیاست به اعضای خانواده مقیمان موقت در این کشور اجازه می دهد ویزای کار باز دریافت کنند.

همسر یا شریک قانونی زندگی

طی سیاست جدید کانادا، طیف وسیع‌تری از دارندگان اقامت موقت این کشور می‌توانند برای دریافت ویزای کار باز همسرشان اقدام کنند. به این ترتیب، همسران افراد زیر به واجدین شرایط دریافت ویزای کار باز اضافه شده‌اند:

  • افرادی که با ویزای کار موقت در کانادا حضور دارند و در مشاغلی فعالیت دارند که زیرمجموعۀ یکی از طبقات پنجگانۀ مشاغل اداره مهاجرت کانادا (TEER 0-5) است
  • متقاضیان اصلی برنامۀ نیروی کار خارجی موقت (TFWP) یا برنامه‌های جابه‌جایی بین‌المللی (IMP) که با ویزای کار باز در کانادا مشغول کار هستند

قبل از این، فقط همراهان افرادی که در مشاغل با مهارت بالا کار می‌کردند یا دانشجوی بین‌المللی بودند، اجازۀ درخواست ویزای کار باز کانادایی را داشتند.

نکته: البته اعضای خانوادۀ افرادی که با ویزای کار موقت در مشاغل طبقه‌بندی (TEER) سطح ۴ یا ۵ تحت برنامه‌های مهاجرتی کارگران فصلی کشاورزی کار می کنند در حال حاضر واجد شرایط ویزای کار باز نیستند.

فرزندان تحت تکفل

فرزندان تحت تکفل نیروی کار خارجی با اقامت موقت کانادا که معیارهای فوق را دارند نیز می‌توانند برای دریافت یزای کار باز درخواست بدهند. برای اینکه به عنوان فرزند تحت تکفل نیروی کار خارجی موقت اجازۀ درخواست ویزای کار باز بدهید، باید حداقل شرایط زیر را داشته باشید:

  • فرزند نیروی کار خارجی موقت یا فرزند همسر نیروی کار خارجی موقت باشید،
  • کمتر از ۲۲ سال سن داشته باشید (فرزندان بالای ۲۲ سال در صورتی واجد شرایط هستند که از قبل از ۲۲ سالگی تحت حمایت مالی والدین خود هستند و به دلیل شرایط جسمی یا روحی نمی‌توانند از پس امور زندگی خود بربیایند)،
  • مجرد و بدون شریک زندگی باشید،
  • در صورت لزوم، معاینه پزشکی لازم را ارائه کرده باشید.

 

علاوه بر موارد فوق، فرزندان تحت تکفل نیروی کار خارجی موقت کانادا فاکتورهای کلیدی دیگری را هم باید برای کار در کانادا در نظر بگیرند:

فرزندان تحت تکفلی که شرط سنی آنها از ۲۳ اکتبر ۲۰۲۷ به بعد محرز شده است، ممکن است بتوانند از شرایط ابتدایی فرزندان تحت تکفل که توسط اداره مهاجرت کانادا تعریف شده است بهره ببرند

فرزندان تحت تکفل نیروی کار خارجی موقت که تمایل دارند در کانادا کار کنند می‌توانند همراه خانواده یا جداگانه برای اجازۀ کار خود درخواست بدهند. در این صورت، فرزندان تحت تکفل نیروی کار خارجی اجازۀ درخواست ویزای کار باز را دارند. چه توسط یک شهروند یا مقیم دائم کانادا حمایت مالی شوند، چه خودشان نیروی کار خارجی موقت در کانادا باشد.

فرزندان تحت تکفلی که قصد دارند در کانادا کار کنند، باید شرط سنی مورد نیاز کار مدنظرشان (و استان یا ناحیۀ محل کار) را از قبل بررسی کنند

فرزندان تحت تکفلی که واجد شرایط دریافت ویزای کار باز نیستند، ممکن است لازم باشد از کارفرمای خود بخواهند که مجوز LMIA دریافت کند (LMIA مدرکی است که کارفرما باید دریافت کند و تحت این مدرک نشان دهد که استخدام نیروی خارجی یا اثر منفی روی بازار کار کانادا ندارد)

 

ویزای کار باز برای اعضای خانوادۀ محصلان بین‌المللی

دانشجویان تمام وقت دارای مجوز تحصیلی معتبر می‌توانند از همسر یا شریک زندگی خود برای دریافت ویزای کار باز حمایت مالی کنند. اما به شرط آنکه در یکی از موسسات آموزشی زیر مشغول تحصیل باشند:

  • یک مؤسسه آموزشی تحصیلات تکمیلی دولتی.
  • یک مؤسسه آموزشی تحصیلات تکمیلی خصوصی که تحت قوانین و مقرراتی مشابه قوانین و مقررات مؤسسات دولتی فعالیت می‌کند. این موسسه همچنین باید نیمی از بودجۀ کل عملیات خود را از کمک های بلاعوض دولتی دریافت کند.
  • یک موسسۀ آموزشی خصوصی که طبق قانون استانی مجاز به اعطای مدرک است.

 

اطلاعات کلیدی بیشتر در خصوص همراه آوردن همسر یا شریک زندگی به کانادا

به طور کلی، دفاتر صدور ویزای کانادا در سراسر جهان اجازه دارند که پرونده‌های درخواست ویزای کار باز را همراه پرونده‌های ویزای تحصیلی پردازش کنند. در این صورت، روند رسیدگی و هزینه‌های جانبی هر دو پرونده باید یکجا انجام شود.

در غیر اینصورت، همسر یا شریک رسمی زندگی دانشجویان خارجی‌ِ مشغول به تحصیل در مؤسسات آموزشی کانادایی می‌توانند به عنوان گردشگر وارد کانادا بشوند. این افراد سپس باید برای ویزای کار باز پس از ورود به کشور اقدام کنند. نکتۀ مهم این روش این است که اتباع خارجی‌ای که برای ورود به کانادا نیازی به ویزای اقامت موقت (TRV) ندارند، می‌توانند برای دریافت این نوع ویزای کار باز در مبدأ ورودی کانادا درخواست بدهند. در مقابل، سایر ملیت‌ها باید قبل از ورود به کانادا برای دریافت این نوع ویزای کار باز درخواست ارسال کنند.

 

چنانچه در کاناد مشغول به کار یا تحصیل هستید و تمایل داید اسپانسر اعضای خانوادۀ خود شوید، حتماً این مقاله را مطالعه کنید.

دیدگاه شما

Explore
بکشید