Skip links

کاهش شرط تجربه کاری پرستاران خانگی

با اعلام کاهش شرط تجربه کاری پرستاران خانگی، متقاضیانی که تحت برنامۀ مراقبت از کودکان در منزل (HCCP) و برنامۀ آزمایشی نیروی کار پشتیبانی خانگی (HSW) اقدام کرده‌اند، اکنون برای احراز شرایط اقامت دائم به تجربۀ کاری کمتری در کانادا نیاز دارند.

سلما زاهد و ریچی والدز، دو عضو پارلمان کانادا، اعلام کردند که میزان تجربۀ کاری در کانادا برای احراز شرایط اخذ اقامت دائم از ۲۴ ماه به ۱۲ ماه کاهش می‌یابد.
تغییرات از تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۳ اعمال خواهند شد و برای افرادی که از قبل برای برنامه‌های مهاجرتی آزمایشی عطف‌به‌ماسبق و اجرا می‌شود. اداره مهاجرت کانادا (IRCC) میزان کفایت تجربه کاری متقاضیان را تأیید خواهد کرد.

علاوه بر این، برخی از جاهای خالی موجود در مسیرهای مهاجرتی پرستاران خانگی برای کسانی رزرو شده است که از قبل در کانادا تجربه کاری تحت ویزای کاری داشته‌اند و از این طریق می‌توانند برای اقامت دائم کانادا اقدام کنند.
اداره مهاجرت کانادا انتظار دارد این تغییر روی حدود ۹۰ درصد متقاضیانی که پرونده‌هایشان تحت برنامه‌های پرستار خانگی در حال بررسی است، اثر می‌گذارد.

برنامۀ مراقبت از کودکان در منزل و برنامۀ آزمایشی نیروی کار پشتیبانی خانگی

هر دوی این برنامه‌های آزمایشی در سال ۲۰۱۹ کلید خوردند و قرار است در ماه ژوئن ۲۰۲۴ پایان بیابند. حدود ۱,۶۰۰ پرستارخانگی و خانواده‌های وابسته‌شان تحت این برنامه‌ها مهاجرتی فدرال اقامت دائم گرفته‌اند. در سال ۲۰۲۲ حدود ۱,۱۰۰ پرستار خانگی و خانواده‌های وابسته‌شان تحت این دو برنامۀ آزمایشی اقامت دائم دریافت کردند.

وزیر مهاجرت کانادا، شان فریزر، اظهار کرد: “پرستاران خانگی گزینه‌های مهمی برای خانواده‌های کانادایی هستند و در زندگی کودکان در حال رشد، پدر و مادرانی که پا به سن گذاشته‌اند و افراد نیازمند به مراقبت‌های ویژه نقش بسیار کلیدی و کارسازی را بازی کرده‌اند.” وی همچنین گفته است که: “با کاهش شرط تجربۀ کاری به یک سال، تعداد بیشتری از پرستاران خانگی و اعضای خانواده‌هایشان خیلی سریعتر شرایط دریافت اقامت دائم را احراز خواهند کرد و در نتیجه می‌توانند در کانادا به صورت دائم مستقر شوند و فصل بعدی زندگی خود را شروع کنند.”

سایر شرایط احراز این برنامه‌ها تغییری نداشته‌اند و به قوت خود باقی هستند. متقاضیان هر دو برنامه‌ باید شرایط زیر را احراز کنند:

  • نتیجۀ آزمون زبان که معادل با نمرۀ ۵ از آزمون معیار زبان کانادایی (CLB) باشد
  • حداقل یک سال تحصیلات تکمیلی یا معادل آن
  • رعایت معیارهای پذیرش (مثل معاینه‌های پزشکی، عدم سوء سابقه، بررسی‌های امنیتی)

متقاضیان می بایست موارد زیر را برای شرط سابقه کاری رعایت کنند:

  • سابقه کاری در شغلی که مطابق با با تعاریف ناک شغلی (کد طبقه بندی مشاغل کانادا) ۴۴۱۱ یا ۴۴۱۲ باشد
  • این سابقه کاری باید تحت یکی از دو ناک شغلی مذکور باشند (نه ترکیبی از هر دو)
  • شغل متقاضی باید با توضیحات ناک مربوطه مطابقت داشته باشد و تمامی وظایف ذکر شده در آن ناک را انجام داده باشد
  • کارهای تمام وقت به صورت ۳۰ ساعت کار تمام وقتی است که بابتش مزد دریافت می‌کنند

جمعیت کانادا در حال مسن شدن است

گزارش سرشماری سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد که ۸۶۱,۳۹۵ نفر از ساکنین کانادا بالای ۸۵ سال سن دارند. علاوه بر این ۲.۱ میلیون نفر بین سنین ۷۵ الی ۸۵ سال هستند که بسیاری از آنها در خانه‌های سالمندان و مراکز تأمین خدمات بهزیستی زندگی می‌کنند. داده‌های سال ۲۰۱۶ فقط ۵۰۰ هزار نفر را تحت مراقبت‌های بهزیستی سالمندان نشان می‌داد.

علاوه بر این، انتظار می‌رود که حدود ۹ میلیون شهروند کانادایی تا سال ۲۰۲۰ پا به سن ۶۵ سال بگذارند. مجموع این عوامل به معنای آن است که به مرور پرستاران خانگی بیشتری برای برآورده کردن نیازهای جمعیت فعلی و آیندۀ نزدیک ناز خواهند بود.

همچنین از آنجاکه در اکثر خانواده‌های کانادایی والدین یا مجرد و تک سرپرست هستند یا هر دو کار می‌کنند، خدمات نگهداری از فرزندان تقاضای بیشتری پیدا کرده است. بسیاری از خانواده‌ها اقوام نزدیکی ندارند که روی کمکشان برای نگهداری از فرزندان حساب کنند یا نمی‌توانند به خدمات نگهداری از فرزندان در خانه بسپارند.
کانادا برای برطرف کردن این نیازها همچنان به استخدام متخصصان حوزۀ بهداشت و خدمات اجتماعی ادامه می‌دهد. آخرین مطالعات نیرو کار نشان می‌دهد که ۷۰ هزار مهاجر در ژانویۀ ۲۰۲۳ استخدام شده بودند اما همچنان ۱۳۱,۸۰۰ فرصت شغلی در نوامبر ۲۰۲۲ وجود داشت.

منبع

خبرگزار اداره مهاجرت کانادا

دیدگاه شما

Explore
بکشید