Skip links

کاهش تعداد پرونده‌های معلق مهاجرتی کانادا

طبق آخرین داده‌های به دست آمده از وبسایت ادارۀ مهاجرت کانادا (IRCC) تعداد پرونده‌های مهاجرتی رسیدگی‌نشده به حدود ۲.۲ میلیون متقاضی کاهش پیدا کرده است.

داده‌ها نشان می‌دهد که ادارۀ مهاجرت کانادا در حال کاهش و رد کردن پرونده‌های غیرقابل قبولی است که شرایط احراز برنامۀ درخواستی را نداشته‌اند.

از طرف دیگر با درخواست ویزای بسیاری از متقاضیان موافقت شده و نامه‌های درخواست پاسپورت ارسال شده‌اند.

خبرگزاری ادارۀ مهاجرت کانادا طبق ایمیل دریافتی از این اداره در تاریخ ۲ دسامبر، آمار زیر را منتشر کرده است.

تعداد پرونده‌های در دست بررسی در تمام شاخه‌ها از ماه ژوئیه ۲۰۲۱:

۳ نوامبر ۲۰۲۲۲,۴۱۱,۳۸۸ نفر
۳۰ سپتامبر ۲۰۲۲حدود ۲,۶۰۰,۰۰۰ نفر
۳۱ آگوست ۲۰۲۲۲,۵۸۳,۸۲۷ نفر
۱۵ الی ۱۷ ژوییه ۲۰۲۲۲,۶۷۹,۰۳۱ نفر
۱ الی ۶ ژوئن ۲۰۲۲۲,۳۸۷,۸۸۴ نفر
۳۰ آوریل تا ۲ مه ۲۰۲۲۲,۱۳۰,۳۸۵ نفر
۱۱ و ۱۲ آوریل ۲۰۲۲۲,۰۳۱,۵۸۹ نفر
۱۵ و ۱۷ مارس ۲۰۲۲۱,۸۴۴,۴۲۴ نفر
۱ فوریه ۲۰۲۲۱,۸۱۵,۶۲۸ نفر
۱۵ دسامبر ۲۰۲۱۱,۸۱۳,۱۴۴ نفر
۲۷ اکتبر ۲۰۲۱۱,۷۹۲,۴۰۴ نفر
۶ ژوئیه ۲۰۲۱۱,۴۴۷,۴۷۴ نفر

تعداد پرونده‌های معلق موجود

تعداد پرونده‌های معلق درخواست شهروندی از ۳۳۱,۴۰۱ پرونده در ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ به ۳۱۴,۶۳۰ پرونده در تاریخ ۳۰ نوامبر کاهش پیدا کرده است.

از سوی دیگر، تعداد پرونده‌های منتظر بررسی درخواست اقامت دائم تا تاریخ ۲ دسامبر به ۵۱۲,۳۴۲ نفر رسیده است. در حالیکه تعداد این پرونده‌ها تا تاریخ ۳ نوامبر ۵۰۶,۴۲۱ نفر بوده است.

همچنین در تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۲۲، ادارۀ مهاجرت ۱,۴۱۶,۱۲۵ پروندۀ درخواست اقامت موقت در دست بررسی قرار داشته است که این رقم تا ۳ نوامبر حدود ۱,۵۳۷,۵۶۶ نفر بوده است.

بنابراین، در دو گروهِ درخواست‌های شهروندی و اقامت موقت شاهد کاهش تعداد پرونده‌های معلق هستیم و این کاهش در گروه اقامت موقت بیشتر قابل توجه است.

گروه مهاجرتی
تعداد متقاضیان تا تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۲۲
اقامت دائم۵۱۲,۳۴۲
اقامت موقت۱,۴۱۶,۱۲۵
شهروندی۳۱۴,۶۳۰
مجموع
۲,۲۴۳,۰۹۷

 

پرونده‌های معلق فعلی برنامه‌های اکسپرس انتری و نامزدی استانی

از تاریخ ۲ دسامبر ۲۰۲۲، تعداد ۴۳,۳۲۶ درخواست برای برنامه‌های اکسپرس اینتری در صف انتظار رسیدگی قرار داشتند که این تعداد پرونده افزایش ۳,۵۰۰ عددی نسبت به ۳۹,۵۸۹ پروندۀ موجود در تاریخ ۳ نوامبر داشته است.

از بین تمام درخواست‌های دریافت شده برای برنامه‌های اکسپرس انتری، ادارۀ مهاجرت در ماه گذشته شاهد افزایش نزدیک به ۵,۰۰۰ درخواست مربوط به گروه تجربۀ کانادایی بوده است.

ادارۀ مهاجرت کانادا از ماه ژوییه ۲۰۲۲ برگزاری گزینش‌های اکسپرس‌ انتری را در تمام زیرگروه‌ها از سر گرفت. این در حالیست که کانادا در تلاش برای برآورده کردن استاندارد‌های ارائۀ خدماتش در برنامه‌های اکسپرس انتری طی شش ماه یا کمتر، از تاریخ ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۱ تا ۶ ژوئیه ۲۰۲۲ گزینش‌ها و قرعه‌کشی‌های برنامه‌های اکسپرس انتری را به صرفاً برنامه‌های نامزدهای استانی (PNP) محدود کرده بود. ایجاد وقفه در گزینش‌های برنامه‌های نیروی کار ماهر فدرال (FSWP) و متقاضیان کلاس تجربۀ کانادایی (CEC)، ادارۀ مهاجرت را قادر ساخت تا تعداد پرونده‌های معلق اکسپرس انتری را کاهش دهد و همچنین بتواند زمان استاندارد خدمات شش ماهه خود را برای کسانی که از تاریخ ششم ژوییه دعوتنامۀ اقامت دائم دریافت کرده‌اند به حالت عادی بازگرداند.

آخرین موجودی پرونده‌های در دست بررسی برنامه‌‌های نامزدی استانی، تعداد ۶۲,۳۴۳ پرونده (شامل برنامه‌های اصلی استانی و برنامه‌های مرتبط با اکسپرس انتری) اعلام شده است.

پرونده‌های معلق فعلی گروه اسپانسرشیپ خانواده

تعداد پرونده‌های در دست بررسی تمام برنامه‌های مهاجرتی گروه خانوادگی، در مقایسه با ۳ نوامبر که ۱۲۸,۱۱۲ پرونده معلق را نشان می‌داد، با اندکی کاهش به ۱۲۷,۰۹۱ پرونده رسیده است.

برنامۀ اسپانسرشیپ همسر با ۶۲,۱۰۶ پروندۀ معلق، از جمله برنامه‌های مهاجرتی‌ای است که در مقایسه با تاریخ ۳ نوامبر ۲۰۲۲ حداقل افزایش را نشان داده است.

برنامۀ اسپانسرشیپ والدین و پدربزرگ و مادربزرگ (PGP) در ماه نوامبر ۵۵,۶۵۳ پروندۀ معلق را تجربه می‌کرد. در حالیکه این رقم در ابتدای ماه دسامبر به ۵۳,۷۷۰ پرونده کاهش پیدا کرد.

استانداردهای ارائۀ خدمات

طبق آمار وبسایت ادارۀ مهاجرت، تا تاریخ ۳۱ اکتبر ۲۰۲۲ حدود ۱.۲ میلیون پروندۀ درخواست اقامت و شهروندی به عنوان پروندۀ معلق نشان داده می شدند.

این در حالیست که داده‌های ۳۰ سپتامبر نشان می‌دهند که ۱.۵ میلیون پروندۀ معلق وجود داشته است. این بدان معناست که در طول این دوره ادارۀ مهاجرت کانادا بیش از ۳۵۰,۰۰۰ پرونده را پردازش کرده است.

پرونده‌ای در ادارۀ مهاجرت به صورت معلق تلقی شود که رسیدگی به آن در مدت زمان استاندارد ارائۀ خدمات انجام نشده باشد. این استانداردها مدت زمان معمول و مدنظر برای پردازش درخواست‌ها را مشخص می‌کنند. زمان استاندارد ارائۀ خدمات لزوماً با مدت زمانی که ادارۀ مهاجرت برای پردازش برنامه‌ها صرف می کند یکی نیست. پرونده‌هایی که در استاندارد ارائۀ خدمات پردازش نشده‌اند، به‌عنوان پروندۀ معلق تلقی می‌شوند.

ادارۀ مهاجرت کانادا در نظر دارد تا ۸۰٪ از پرونده‌های درخواستی دریافتی را در چهارچوب استاندارد‌های ارائۀ خدمات پردازش کند. استاندارد ارائۀ خدمات بسته به نوع برنامه متفاوت است. به عنوان مثال، درخواست اقامت دائم از طریق برنامه اکسپرس اینتری دارای استاندارد شش ماهه است. این زمان برای گروه‌های کلاس مهاجرت اقتصادی طولانی‌تر است. ادارۀ مهاجرت استاندارد ارائۀ خدمات پردازش پرونده‌های اسپانسرشیپ همسر و فرزند را ۱۲ ماه اعلام کرده است.

استاندارد زمانی پردازش درخواست‌های اقامت موقت، بسته به نوع درخواست (کاری یا تحصیلی) و اینکه آیا در داخل کانادا یا از خارج از کشور ارسال شده باشد، بین ۶۰ تا ۱۲۰ روز متغیر است.

راهکار کاهش پرونده‌های معلق

طبق گزارش ادارۀ مهاجرت در محدودۀ زمانی ژانویه تا اکتبر ۲۰۲۲، در خصوص ۴.۳ میلیون پروندۀ دریافتی درخواست اقامت دائم، اقامت موقت و اخذ شهروندی تصمیم‌گیری شده است. این در حالیست که در همین محدودۀ زمانی در سال گذشته تنها ۲.۳ میلیون پرونده پردازش شده بود.

ادارۀ مهاجرت کانادا در نظر دارد که تا پایان مارس ۲۰۲۳ کمتر از ۵۰٪ پروندۀ معلق در دست بررسی داشته باشد. به منظور تحقق این هدف، ادارۀ مهاجرت کانادا از تاریخ ۲۳ سپتامبر تمرکز خود را روی انتقال کامل پرونده‌های تقاضای مهاجرت از حالت فیزیکی به آنلاین گذاشت و در عین حال تمهیداتی را نیز برای کسانی که امکان اقدام آنلاین نداشتند در نظر گرفت.

این سیاست همچنین برای تمامی درخواست‌های شهروندی اجرا شد و در حال حاضر تمامی درخواست‌های درخواست شهروندی افراد بالای ۱۸ سال به صورت آنلاین انجام می‌شود. ادارۀ مهاجرت کانادا در نظر دارد تا پایان امسال آنلاین شدن درخواست شهروندی را برای کودکان زیر ۱۸ سال نیز اجرایی کند.

 

منبع:

https://www.cicnews.com/2022/12/canadas-immigration-backlog-has-decreased-to-2-2-million-1232194.html

 

دیدگاه شما

Explore
بکشید