Skip links

ویزای استارت آپ کانادا

ویزای استارت آپ کانادا، روشی ایدئال برای کارآفرینانی است که تمایل دارند از طریق ایجاد و توسعه تجارت خود در کانادا به اقامت دائم این کشور برسند. متقاضیان واجد شرایط و موفق از حمایت سازمان های بخش خصوصی در کانادا برخوردار می شوند. این سازمان های حامی متقاضیان را در تامین بودجه، ارائۀ مشاوره های تخصصی و توانمند سازی در افتتاح و بهره برداری از بیزینس خود در کانادا یاری می کنند. دولت کانادا که از اهمیت ایده های نو در پیشرفت اقتصادی آگاه است، از استارت آپ ها استقبال زیادی می کند. به همین خاطر است که میزان تقاضا برای ویزای استارت آپ در سال های اخیر افزایش زیادی داشته است. یکی از مزایای مهم برنامه استارت آپ ویزای کانادا این است که متقاضیان می توانند در گروه های ۲ الی ۵ نفره اقدام کنند.

سازمان های حامی

ادارۀ مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) تعدادی از سازمان های حامی را برای برنامه ویزای استارت آپ تعیین کرده است که به سه گروه اصلی تقسیم می شوند:

  • ونچر کاپیتال venture capitalsسازمان های ونچر کپیتال اکثراً از ایده هایی حمایت مالی می کنند که پتانسیل بالایی در تولید یا فروش داشته باشند و تا حدودی راه اندازی شده باشند.
  • انجل اینوستر angel investorsانجل اینوسترها معمولاً شرکت ها یا سرمایه گذاران متوسطی هستند که در ازای دریافت درصدی از سهام استات آپ، سرمایه گذاری سبک تری نسبت به ونچرکپیتال ها انجام می دهند.
  • انکوباتور incubatorsانکوباتورها بر خلاف دو گروه قبل هیچ سرمایه ای را وارد استارت آپ نمی کنند اما به خاطر تخصص فراوانی که دارند، در ازای دریافت وجهی از صاحب استارت آپ به رشد آن کسب و کار کمک می کنند.

هریک از این سازمان های حامی باید دو نامه ارائه کنند:ه گروه اصلی تقسیم می شوند:

  • LOS (Letter of Support) یا همان نامۀ حمایت
  • تعهدنامه (Commitment Certificate) که نشان دهندۀ تعهد متقابلشان با دولت است

جزئیات سرمایه گذاری

متقاضیان واجد شرایط موظفند برای راه اندازی استارت آپ خود در کانادا، بسته به نوع سازمان تعیین شده، حداقل سرمایۀ مشخصی را تامین کنند:

  1. سازمان های ونچر کاپیتال باید حداقل ۲۰۰،۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کنند
  2. سازمان های انجل اینوستر باید حداقل ۷۵۰۰۰ دلار سرمایه گذاری کنند
  3. متقاضیان نیازی به تأمین سرمایه از محل سرمایه گذاری انکوباتور ندارند. با این حال، باید در یک برنامۀ تجاری انکوباتور کانادا پذیرفته شوند.

حداقل شرایط مورد نیاز برای اخذ ویزای استارت آپ

متقاضیان ویزای استارت آپ کانادا باید حداقل شرایط زیر را احراز کنند:

  • اخذ حداقل امتیاز زبان انگلیسی یا فرانسوی مورد نیاز برنامه (CLB5)
  • عدم سوء پیشینه و مشکلات پزشکی (که شما را از ورود به کانادا منع کند)
  • اثبات برخورداری از حمایت یک سازمان حامی تعیین شده برای راه اندازی تجارت خود
  • شرایط احراز مالکیتی در کسب و کار خود
  • تمکن مالی کافی برای تامین هزینه های زندگی در کانادا به مدت شش ماه

تمکن مالی کافی برای تأمین هزینه های زندگی

در برنامه استارت آپ ویزای کانادا باید ثابت کنید که می توانید پس از ورود به کانادا هزینه های زندگی خود و خانواده همراهتان را برای چند ماه تأمین کنید. این پول را نباید از کسی قرض گرفته باشید. میزان تمکن مالی و سرمایه ای که باید اثبات کنید، بسته به تعداد افراد خانواده دارد. جدول این مبالغ هر ساله توسط دولت کانادا اعلام می شود.

تعداد اعضای خانواده

میزان بودجۀ مورد نیاز (دلار کانادا)

۱

$ ۱۳,۷۵۷

۲

$ ۱۷,۱۲۷

۳

$ ۲۱,۰۵۵

۴

$ ۲۵,۵۶۴

۵

$ ۲۸,۹۹۴

۶

$ ۳۲,۷۰۰

۷

$ ۳۶,۴۰۷

هر نفر اضافی (بیشتر از ۷ نفر)

$ ۳,۷۰۶

مجوز کار ویزای استارت آپ کانادا

چنانچه برای اقامت دائم کانادا از طریق استارت آپ کانادا اقدام کرده اید می توانید برای مجوز کار نیز درخواست بدهید. مجوز کار برنامه استارت آپ کاملاً اختیاری است و از الزامات اصلی برنامه نمی باشد. شما می توانید با مجوز کار وارد کانادا شوید و در طول مدت انتظار دریافت پاسخ پردازش پرونده اقامت دائمتان، کسب و کارتان را راه اندازی کنید. این مجوز کار مختص این برنامه و با اعتبار یکساله است. با این حال، از ژوئن ۲۰۲۳ اعلام شد که قرار است مجوز کار باز سه ساله به نفرات اصلی (Essential Members) و سایر اعضای گروه (Non-Essential Members) اعطا شود.

شرایط احراز اخذ مجوز کار ویزای استارت آپ کانادا

شما در صورتی می توانید برای اخذ مجوز کار ویزای استارت آپ اقدام کنید که از سازمان‌های حامی تعیین شده، نامه حمایت و همچنین تعهدنامه دریافت کرده باشید. جهت دریافت این مجوز کار باید حداقل شرایط زیر را احراز کنید:

  • برای اخذ اقامت دائم از طریق ویزای استارت آپ اقدام کرده باشید
  • قصد سکونت در یکی از استان ها یا نواحی کانادا (به غیر از کبک) را داشته باشید
  • نشان دهید که کسب و کارتان برای کانادا ارزش افزوده خواهد داشت
  • بودجۀ کافی برای تامین هزینه های زندگی به مدت حداقل ۵۲ هفته در کانادا داشته باشید

نکته: چنانچه بیش از ۱۰ هزار دلار کانادا ارز همراه خود وارد مرزهای کانادا می کنید باید حتما این موضوع را در مبدأ ورودی به اطلاع افسران مرزبان برسانید. در غیر اینصورت، ممکن است جریمه شوید و یا حتی پول همراهتان ضبط شود.

آیا برای اعضای خانواده هم می توان ویزا دریافت کرد؟

اگر با مجوز کار وارد کانادا می شوید و تمایل دارید اعضای خانواده همراهتان باشند، می توانید برای مجوز کار باز همسر و مجوز تحصیلی یا مجوز کاری فرزندان وابسته اقدام کنید.

روند بررسی سازمان های حامی در برنامه ویزای استارت آپ کانادا

اداره مهاجرت کانادا بعد از دریافت درخواست متقاضی، بررسی می کند که فرم ها به درستی تکمیل شده و مدارک درستی ارسال شده باشند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد تعهدنامۀ سازمان های حامی، اداره مهاجرت از طریق Peer Review یا همان «بررسی سازمان های همتا» روابط متقاضی و سازمان حامی را راستی آزمایی می کند. در این پروسه، هیئتی از متخصصان برای بررسی پرونده درخواست ویزای استارت آپ تعیین می شوند. روند Peer Review محرمانه است و اطلاعات متخصصان بررسی کننده افشا نمی شود. با این وجود به متقاضیان اطلاع داده می شود که پرونده ایشان در حال بررسی (Peer review) توسط هیئت متخصصان است.

مزایای برنامه ویزای استارت آپ کانادا

ویزای استارت آپ کانادا به دلیل مزایای متعددی که دارد برنامۀ محبوب مهاجرتی کارآفرینان و نوآوران است. از جملۀ این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان اقدام در گروه های ۲ الی ۵ نفره
  • امکان اخذ مجوز کار و ورود سریع تر به کانادا
  • امکان اخذ اقامت دائم برای خود و خانواده
  • امکان اخذ شهروندی کانادا پس از اخذ اقامت دائم

درصد موفقیت پرونده های ویزای استارت آپ چقدر است؟

به گزارش سایت Wealth Theory از ابتدای سال ۲۰۱۵ تا اواسط سال ۲۰۲۱ حدود ۱۵۰۰ متقاضی موفق به دریافت ویزای استارت آپ شدند. بر اساس گزارش های به دست آمده، در این بازۀ زمانی بیشترین درصد موفقیت دریافت ویزاهای استارت آپ را به ترتیب، متقاضیان اهل ویتنام، هندوستان، چین و ایران داشتند. همچنین طبق آمار این دوره، میزان موفقیت ویزاهای استارت آپ حدود ۸۰ درصد برآورد شده است. طبق گزارش این وبسایت، طی سال های ۲۰۱۵ الی ۲۰۲۰، بیشترین تعداد ویزاهای استارت آپی که موفق به دریافت اقامت دائم شدند مربوط به سازمان های انکوباتور بودند.

نوع سازمان حامی۲۰۱۵۲۰۱۶۲۰۱۷۲۰۱۸۲۰۱۹۲۰۲۰مجموع
انجل اینوستر۷۲۳۹۱۲۱۴۴۲۰۴
انکوباتور۳۰۷۷۱۶۴۱۸۷۴۳۳۱۵۱۱۰۴۲
ونچکر کپیتال۹۸۱۶۴۶۴۳
مجموع۳۰۹۳۱۹۵۲۱۲۵۵۸۲۰۱۱۲۸۹
ظرفیت ویزای استارت آپ کانادا

برنامه ویزای استارت آپ کانادا با ظرفیت مشخصی تعریف شده است. از ابتدای تعریف این برنامه، ظرفیت پذیرش سالانه ۲۷۵۰ متقاضی واجد شرایط تعیین شده است. با این حال، در سال ۲۰۲۱ شاهد کاهش پذیرش ها بودیم. از طرف دیگر، در برنامه سطوح مهاجرتی ۲۰۲۳ کانادا ظرفیت پذیرش ۳۵۰۰ نفر برای مجموع برنامه های استارت آپ و خود اشتغالی در نظر گرفته شده است. این ظرفیت تا سال ۲۰۲۵ به ۶۰۰۰ نفر می رسد. توجه داشته باشید انتخاب مشاور متخصص و سازمان حامی مناسب کلید موفقیت شما در این برنامه است. مجموعۀ صهبا با سابقۀ تخصصی در خصوص ویزاهای استارت آپ و تنظیم طرح های تجاری موفق همراه شما عزیزان است.

سؤالات متداول شما در مورد برنامۀ ویزای استارت آپ کانادا
ویزای استارت آپ کانادا مناسب کارآفرینان و متخصصانی است که ایده ای نوآورانه با پتانسیل ایجاد ارزش افزوده در بازار کار کانادا دارند.
بله. امکان دریافت حمایت همزمان از چند سازمان حامی وجود دارد. به دریافت حمایت از چند سازمان حامی Syndication می گویند.
شکست یا موفقیت کسب و کار تأثیری بر اقامت دائم ندارد و آن را باطل نمی کند. زیرا دولت کانادا از ماهیت ریسک پذیر بودن ایده های نوی استارت آپی آگاه است.
حداکثر ۵ متقاضی می توانند در یک گروه استارت آپی قرار بگیرند. هر یک از این اعضا باید حداقل ۱۰ درصد حق رأی داشته باشند. البته این موضوع هم ریسک خود را دارد. اگر پرونده اقامت دائم یکی از اعضای گروه ریجکت شود، پرونده بقیه نیز ریجکت می شود.
برای اخذ ویزای استارت آپ کانادا باید حداقل شرایط زیر را احراز کرد:
  • داشتن طرح تجاری قوی و نوآورانه
  • دریافت نامه حمایتی از سازمان های حامی تعیین شده توسط دولت
  • دانش کافی زبان انگلیسی یا فرانسه (ارائه مدرک در زمان فایل کردن پرونده اقامت دائم الزامیست)
  • ارائه مدارک مالی برای اثبات تمکن مالی
Explore
بکشید