Skip links

تسهیل تمدید اقامت ایرانیان مقیم کانادا

دولت کانادا شرایط ویژه‌ای را برای تسهیل تمدید اقامت و جابجایی بین برنامه‌های اقامت موقت ایرانیان مقیم کانادا در نظر گرفته است.

کانادا در نظر دارد از اول مارس ۲۰۲۳ تمهدیدات مهاجرتی جدیدی را برای حمایت از ایرانیان ارائه ‌دهد.

جزئیات تسهیلات و تمهیدات تمدید اقامت ایرانیان

تسهیلاتی که کانادا برای ایرانیان در نظر گرفته است شامل موارد زیر می‌شود:

  • برای ایرانیانی که با ویزای کاری، تحصیلی یا توریستی مقیم کانادا هستند، شرایط درخواست تمدید از داخل خاک کانادا تسهیل می‌شود
  • پردازش پرونده‌های مهاجرتی ایرانیان مقیم کانادا در اولویت قرار می‌گیرد
  • یک مسیر اعطای ویزای کار باز (Open Work Permit) برای ایرانیان مقیم کانادا معرفی خواهد شد (ویزای کار باز به اتباع خارجی اجازه می‌دهد در هر شغلی و برای هر کارفرمایی کار کنند)
  • ایرانیانی که مایل به تمدید اقامت خود در کانادا هستند، از پرداخت برخی هزینه‌های دولتی مربوط به پرونده‌های مهاجرتی معاف می‌شوند
  • شهروندان کانادایی و مقیمان دائم کانادا که در حال حاضر در ایران ساکن هستند و تمایل دارند از ایران خارج شوند، از پرداخت هزینه‌های مربوط به گذرنامه و مدارک مسافرتی مربوط به اقامت دائم معاف هستند.

شایان ذکر است اداره مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) جزئیات بیشتر این ساست را در تاریخ ۱ مارس ۲۰۲۳ روی وب‌سایت خود اعلام خواهد کرد.

متن خبر

جاناتان ویلکینسون، وزیر منابع طبیعی کانادا، در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۲۳ اعلام کرد:

“مفتخرم به نمایندگی از طرف آقای شان فریزر، وزیر مهاجرت کانادا، اعلام کنم که از اول ماه مارس ۲۰۲۳ تمهیدات موقت ویژه‌ای را برای ایرانیانی که در حال حاضر برای بازدید، تحصیل، کار یا دیدار خانواده به صورت موقت در کانادا هستند در نظر گرفته‌ایم. این تمهیدات شامل معافیت از برخی هزینه‌ها و ساده کردن روند کار برای ایرانیانی است که مایل به تمدید اقامت موقت خود در کانادا هستند. این تمهیدات همچنین شامل ایرانیانی می‌شود که تمایل به تغییر نوع ویزای موقت خود و دریافت ویزای کار باز دارند.”

وی همچنین افزود:

“ما متعهد هستیم تا شرایط تمدید اقامت موقت در کانادا را برای ایرانیان مقیم کانادا و همچنین شرایط بازگشت شهروندان کانادایی و مقیمان دائم کانادا به خانه را آسان‌تر کنیم. ما در نظر داریم با اولویت‌بندی پروندۀ این افراد از رسیدگی فوری به درخواست‌های این عزیزان و ایجاد آرامش خاطر برای ایشان اطمینان حاصل کنیم.”

دولت کانادا در بیانیۀ مطبوعاتی خود خاطرنشان کرد که “به دقت نیازهای جاری ایرانیان را زیر نظر دارد و نوع پاسخ خود را در صورت لزوم تطبیق خواهد داد.”

دولت کانادا در تلاش است تا از طریق این راهکارها ایرانیان مقیم این کشور را برای مدت بیشتری در خاک کانادا نگه دارد و شرایط تسهیل تمدید اقامت ایرانیان را فراهم کند. این اقدامات در پی اتفاقات اخیر ایران در نظر گرفته شده و در حال حاضر برای یک سال اعتبار دارد.

کانادا به بررسی تغییرات در سایر برنامه‌ها، مانند مسیر دفاع از حقوق بشر ادامه می‌دهد.

ایران جزو ده کشور اول ارسال مهاجر به کانادا است

آخرین داده‌های ادارۀ مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) نشان می‌دهد که ایران در رتبۀ هشتم کشورهایی قرار دارد که در سال ۲۰۲۲ بیشترین حجم مهاجرت به کانادا را داشته است. در مجموع تعداد ۱۱,۱۰۵ ایرانی در سال گذشته مقیم دائم جدید کانادا شدند.

ایرانیان همچنین رکورد ششمین ملیت دارای دریافت ویزای تحصیلی کانادا را به خود اختصاص داده‌اند. تا تاریخ ۳۱ دسامبر، تعداد ۲۱,۱۱۵ دانشجوی ایرانی با ویزای تحصیلی در حال تحصیل در کانادا بودند.

سرشماری سال ۲۰۲۱ نشان داد که ۲۰۰,۰۰۰ نفر از ساکنان کانادا ایرانی الاصل بودند.

حدود ۶۸ درصد از جمعیت ایرانی‌تبارهای کانادا در شهرهای تورنتو و ونکوور ساکن هستند.

منبع:

خبرگزاری اداره مهاجرت کانادا

دیدگاه شما

Explore
بکشید