Skip links

تحصیل در کانادا

چرا تحصیل در کانادا؟

کشور کانادا به دلایلی مختلف همواره مورد توجه محصلان بین‌المللی بوده است. این کشور اکنون تبدیل به یکی از برترین مقاصد تحصیلی محصلان بین‌المللی شده است. از جمله دلایل محصلان برای تحصیل در کانادا وجود فرصت‌های آموزشی و تحقیقاتی با کیفیت بالا در مقاطع مختلف تحصیلی است. یکی دیگر از این دلایل چندملیتی بودن این کشور است که باعث می‌شود محصلان زودتر توسط جامعه پذیرفته شوند و با آن خو بگیرند. از دیگر دلایل محبوبیت تحصیل در کانادا، منعطف بودن سیستم آموزشی  و امکان انتقال بین رشته‌ها و مقاطع است.

سیستم آموزشی کانادا چگونه است؟

از آنجا که هر کدام از استان‌های کانادا سیستم آموزشی مخصوص خود را دارند، نمی‌توان سن مشخصی را برای شروع و اتمام تحصیل اجباری اعلام کرد. اما معمولاً کودکان ۴ الی ۵ ساله برای دریافت آموزش‌های اولیه به مقطع پیش‌دبستانی ارسال می‌شوند. محصلان معمولاً از سن ۶ الی ۱۶ سال تحصیلات اجباری دریافت می‌کنند. محصلان بعد از ۱۶ سالگی می‌توانند به انتخاب خود برای مقاطع بعدی تحصیل که در کالج یا دانشگاه انجام می‌شوند اقدام به تحصیل کنند.

چهارچوب سیستم آموزشی کانادا به چه شکل است؟

۱- مقطع پیش دبستانی/مهدکودک (Pre-Elementary Level): مقطع مهدکودک معمولاً برای کودکان ۴ الی ۵ ساله است و در صورت دولتی بودن از شهروندان و مقیمان دائم شهریه‌ای دریافت نمی‌کند.
۲- مقطع دبستان (Primary Level): مقطع دبستان اولین مقطع تحصیلات اجباری در کانادا است که معمولاً از سن ۶ سال (در استان‌هایی مثل نوا اسکوشیا از ۵ سال) شروع می‌شود و از آنجا که دوره‌ای ۶ ساله است تا سنین ۱۱ الی ۱۲ سالگی ادامه دارد. در این مقطع دروسی مثل ریاضیات، زبان، تاریخ، مطالعات اجتماعی، موسیقی، هنر و غیره تدریس می‌شوند.
۳- مقطع متوسطه (Secondary Level): متوسطه مقطع دوم تحصیلات اجباری است که از سال ۷ شروع می‌شود و در سال ۷ و ۸ به نام Junior High خوانده می‌شود که دورۀ اول است و در سال‌های ۹ الی ۱۱ یا ۱۲ دورۀ دوم یا همان دبیرستان است. با توجه به استان یا سایر فاکتورها، دورۀ متوسطه معمولا تا ۱۶ سالگی و در برخی استان‌ها، مثل آنتاریو، تا ۱۸ سالگی ادامه دارد که با اتمام آن دیپلم متوسطه دریافت می‌شود.
۴- مقطع تحصیلات تکمیلی (Post-Secondary Level): بعد از تکمیل تحصیلات اجباری در مقطع متوسطه محصلان می‌توانند برای تکمیل تحصیلات خود در کالج یا دانشگاه اقدام کنند. این مقطع برای محصلان بومی ارزان‌تر از دانشجویان بین‌المللی است.

تحصیل دانش‌آموزی در کانادا برای محصلان بین‌المللی:

دانش‌آموزانِ زیر ۱۶ الی ۱۸ سال برای تحصیل در کانادا نیاز به مجوز تحصیلی یا همان ویزای دانش آموزی دارند. دریافت اجازۀتحصیل منوط به ارائۀ مدارک مهمی مانند نامۀ پذیرش از مدرسه و انگیزه‌نامۀ قوی و متقاعدکننده است. دانش‌آموزان برای اسکان گزینه‌های مختلفی، مثل زندگی در کمپ مدارس شبانه‌روزی یا زندگی در خانۀ خانواده‌های کانادایی، دارند. این گزینه‌ها بسته به هزینه و اولویت‌هایشان گزینه‌هایی زیادی برای انتخاب دارند.
نکته: از نظر عرفی و قانونی هیچ منعی برای اعطای ویزا به دانش‌آموزان مقطع دبستان وجود ندارد. اما از آنجا که برای دانش‌آموزان زیر ۱۰ سال همراهی والدین اجباریست و همچنین باید مدارک قوی برای متقاعد کردن افسر ادارۀ مهاجرت ارائه شود، ترجیح بر آن است که محصلین علاقمند به تحصیل در کانادا برای سال‌های تحصیلی دورۀ متوسطه اقدام نمایند تا شانس بیشتری برای دریافت ویزا داشته باشند.

تحصیل دانشجویی در کانادا برای محصلان بین‌المللی:

بسیاری از محصلان بین‌المللی ترجیح می‌دهند تحصیلات دانشجویی خود را در کشور پهناور کانادا بگذرانند. کانادا این محبوبیت را مدیون سیستم آموزشی با کیفیت و قدرتمندی است که باعث شده تعداد زیادی از دانشگاه‌های آن هر ساله در سطوح بالای رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها قرار بگیرند. از جملۀ این دانشگاه‌ها می‌توان به دانشگاه تورنتو، دانشگاه مک‌گیل، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مونتریال و دانشگاه مک‌مستر اشاره کرد.

زندگی دانشجویی در این کشور می‌تواند آسان یا کمی پیچیده باشد. این موضوع بستگی به بودجۀ مالی، رشته، موسسۀ آموزشی، میزان بورسیۀ دریافتی، محل تحصیل و زندگی، سبک زندگی و سایر موارد دارد. بسیاری از دانشجویان زندگی در خوابگاه‌های دانشجویی را ترجیح می‌دهند. عده‌ای هم با اجاره کردن جایی نزدیک دانشگاه ترجیح می‌دهند به صورت مستقل یا به صورت شریکی با یک یا چند همخانه زندگی کنند.

مانند دانش‌آموزان بین‌المللی، دانشجویان بین‌المللی نیز برای تحصیل در کانادا نیاز به مجوز یا ویزای تحصیلی دارند. دانشجویان این مدرک را پس از ارائۀ مدارک ضروری مانند ترجمه مدارک تحصیلی، انگیزه‌نامه و نامۀ پذیرش از کالج یا دانشگاه دریافت می‌کنند.

نکته: برای اینکه شانس دریافت ویزای تحصیلی خود را بالا ببرید، حتماً دوره‌های آموزشی با طول مدت بیش از ۲ سال را انتخاب کنید.

هزینه‌های زندگی دانشجویی:

به غیر از هزینه‌های مربوط به تحصیل که شامل شهریه، بیمه دانشجویی و خرید کتاب‌ها می‌شود، هزینه‌های زندگی دانشجویی تا حد زیادی بستگی به اولویت‌ها و سبک زندگی دانشجو دارد.

به طور کلی می‌توان این هزینه‌ها به گروه‌های زیر تقسیم کرد:
۱- هزینه‌های محل زندگی (خوابگاه یا اجارۀ آپارتمان)
۲- هزینه‌های معمول زندگی مانند رفت‌وآمد، خورد و خوراک، پوشاک و قبض تلفن و اینترنت

کار دانشجویی در کانادا:

دانشجویان محصل در کانادا اجازه دارند تا ۲۰ ساعت در هفته در محوطه یا خارج از محوطه کالج یا دانشگاه کار کنند. در ایام تعطیل و تابستان این مدت به ۴۰ ساعت در هفته و تمام وقت افزایش می‌یابد.
نکته: دولت کانادا در تاریخ ۱۵ نوامبر ۲۰۲۲ سیاستی موقت برای جبران نیروی کار تعیین کرد که طبق آن دانشجویان می‌توانند تا انتهای سال ۲۰۲۳ بیش از ۲۰ ساعت در هفته بدون محدودیت در نوع شغل یا محل خدمت کار کنند.

مجوز کار پس از تحصیل:

بسیاری از محصلان بین‌المللی کانادا را به این امید انتخاب می‌کنند که پس از دریافت تحصیلات مناسب و با استاندارد‌های بالای جهانی می‌توانند با دریافت مجوز کار پس از تحصیل (PGWP) با اعتبار نهایتاً ۱۸ ماه شروع به کار نموده و با کسب تجربۀ کار کانادایی در نهایت برای اقامت دائم کانادا اقدام کنند.

خدمات مجموعۀ صهبا برای متقاضیان ویزای تحصیلی کانادا:

کارشناسان ما از ابتدای مشاوره تا زمان ثبت نام در موسسۀ آموزشی مدنظر همراهتان هستند و شما را در جمع‌آوری درست مدارک، انتخاب موسسات آموزشی معتبر و مناسب، تنظیم انگیزه‌نامه، تنظیم رزومۀ حرفه‌ای، اخذ پذیرش، دریافت ویزا و بسیاری موارد جانبی از جمله انتخاب محل اسکان یاری می‌کنند.

برای ارزیابی شانس خود و دریافت مشاوره فرم ارزیابی اولیه را تکمیل کنید.

دیدگاه شما

Explore
بکشید