شش سوال متداول در مورد مجوز کار کانادا

شش سوال متداول در مورد مجوز کار کانادا

مجوز کار کانادا به اتباع خارجی اجازه می دهد تا به صورت موقت در کانادا کار و زندگی کنند. در عین حال، مجوز کار کانادا به افراد این امکان را می دهد که بعد از گذراندن مدت معین و شرایط مشخصی، واجد شرایط درخواست اقامت دائم این کشور شوند.

در این مقاله به شش سوال متداول شما در مورد مجوز کار کانادا پاسخ می دهیم.

۱- چند مدل مجوز کار کانادا وجود دارد؟

مجوزهای کار کانادا به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • مجوز کار باز (Open Work Permit - OWP):

    مجوز کار باز به دارنده آن این امکان را می‌دهد که در هر نقطه‌ای از کانادا و برای هر کارفرمایی در صنایع مختلف کار کند. اتباع خارجی که دارای مجوز کار باز هستند، محدود به یک کارفرمای خاص نیستند و آزادی بیشتری در انتخاب شغل و مکان کار دارند.

  • مجوز کار بسته (Employer-Specific/Closed Work Permit):

    مجوز کار بسته به دارندگان آن اجازه می‌دهد تا صرفاً برای یک کارفرمای خاص کار کنند. همچنین، در اکثر مواقع مدت زمان و نوع کار نیز مشخص می‌شود. این نوع مجوز کار اغلب با ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) مرتبط است. دلیل این امر این است که معمولاً برای پشتیبانی از درخواست مجوز کار نیاز به یک سند LMIA وجود دارد. LMIA یک روش ارزیابی است که توسط دولت کانادا برای بررسی تأثیر استخدام نیروی کار خارجی بر بازار کار داخلی به کار می‌رود. برای موفقیت درخواست مجوز کار، نتیجه LMIA باید مثبت یا حداقل خنثی باشد.

۲- مدت زمان رسیدگی به درخواست مجوز کار چقدر است؟

مدت زمان رسیدگی به درخواست‌های مجوز کار در کانادا بسته به نوع برنامه، نوع مجوز کار درخواست شده، محل زندگی متقاضی و عوامل متعدد دیگر می‌تواند متفاوت باشد. برای مدیریت این عوامل گوناگون، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) ابزاری برای محاسبه زمان پردازش پرونده‌ها طراحی کرده است. این ابزار که به‌طور مرتب به‌روزرسانی می‌شود، ظرفیت فعلی و تعداد درخواست‌های معوقه در اداره مهاجرت را نیز در نظر می‌گیرد.

برای دسترسی به ابزار بررسی زمان پردازش درخواست‌های اداره مهاجرت کانادا، می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید:
بررسی زمان پردازش

۳- آیا دارندگان ویزای توریستی کانادا می‌توانند برای مجوز کار اقدام کنند؟

به‌طور معمول، بازدیدکنندگان کانادا (افرادی که با ویزای توریستی وارد کشور شده‌اند و مجوز تحصیل یا کار ندارند) نمی‌توانند از داخل کانادا برای مجوز کار درخواست دهند.

با این حال، به دلیل تغییر موقتی در سیاست‌های مهاجرتی که به علت همه‌گیری کرونا اتخاذ شد و تا تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ معتبر است، برخی از دارندگان ویزای توریستی که در کانادا حضور دارند، می‌توانند برای مجوز کار بسته اقدام کنند.

متقاضیان ویزای کار که تحت این سیاست موقت قرار می‌گیرند، باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • هنگام ارسال درخواست، شخصاً در کانادا حضور داشته باشند.
  • در طول مدت بررسی درخواست توسط اداره مهاجرت، در خاک کانادا باقی بمانند. اگر متقاضی در حین بررسی پرونده کانادا را ترک کند، دیگر واجد شرایط دریافت مجوز کار طبق این سیاست نخواهد بود.
  • بین بازه زمانی ۲۴ آگوست ۲۰۲۰ تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ برای مجوز کار بسته درخواست داده باشند.
  • در زمان درخواست مجوز کار، دارای وضعیت قانونی و معتبر در کانادا باشند.
  • اگر ویزای توریستی آن‌ها قبل از درخواست مجوز کار منقضی شده باشد، آن را تمدید کرده باشند.

نکته: برخی از مشاغل مشمول این سیاست موقت نیستند. می‌توانید شرایط خود را از طریق این لینک بررسی کنید.

علاوه بر این، دارندگان گواهی CSQ استان کبک نیز مشمول این سیاست موقت هستند. CSQ سندی است که توسط اداره مهاجرت کبک صادر می‌شود و نشان می‌دهد که دارنده آن برای اقامت در کبک انتخاب شده است.

۴- آیا متقاضیان مجوز کار می‌توانند درخواست تجدیدنظر دهند؟

طبق قانون مهاجرت و حفاظت از پناهندگان کانادا، حق تجدیدنظر برای تصمیم‌گیری‌های مربوط به درخواست‌های اقامت موقت (مانند مجوز کار، مجوز تحصیل یا ویزای توریستی) به‌طور مستقیم در نظر گرفته نشده است.

با این وجود، اداره مهاجرت کانادا (IRCC) متقاضیان را تشویق می‌کند که در صورت تمایل درخواست تجدیدنظر دهند. در چنین مواردی، IRCC ممکن است پرونده را به افسر مهاجرت دیگری برای بررسی مجدد ارجاع دهد.

اگر متقاضی معتقد باشد که رسیدگی به درخواست او از استانداردهای معمول پیروی نکرده است، می‌تواند درخواست تجدیدنظر قضایی کند. این یک فرآیند قانونی است که در آن دادگاه فدرال کانادا بررسی می‌کند که آیا اقدامات افسر مهاجرت در رسیدگی به پرونده مطابق با قوانین بوده است یا خیر. در این فرآیند، یک وکیل کانادایی به‌عنوان نماینده متقاضی تعیین خواهد شد.

۵- چگونه می‌توان مجوز کار گم‌شده، دزدیده‌شده یا مخدوش را جایگزین کرد؟

دارندگان مجوز کار که مجوز فیزیکی خود را گم کرده‌اند، دزدیده شده یا به هر دلیل دیگری آن را در اختیار ندارند، باید برای جایگزینی مجوز کار اقدام کنند.

برای این منظور، متقاضیان باید علاوه بر پر کردن فرم درخواست مربوطه، هزینه‌ای را نیز برای صدور مجدد و چاپ سند مجوز کار پرداخت کنند.

۶- آیا می‌توانم هنگام ورود به کانادا برای مجوز کار اقدام کنم؟

اداره مهاجرت کانادا (IRCC) به همه افراد تازه‌وارد توصیه می‌کند که در صورت نیاز، پیش از ورود به کانادا برای مجوز کار خود اقدام کنند. با این حال، برخی از افراد ممکن است واجد شرایط درخواست مجوز کار خود در مبادی ورودی کانادا باشند. برای واجد شرایط بودن برای دریافت مجوز کار در مبادی ورودی کانادا، متقاضیان باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • تبعۀ یکی از کشورهای معاف از ویزای توریستی کانادا باشند.
  • واجد شرایط دریافت مجوز سفر الکترونیکی (eTA) یا مجاز به سفر بدون ویزا به کانادا باشند.
  • بسته به نوع مجوز کار مورد نظر، تمامی الزامات دیگر را نیز احراز کنند.

از سوی دیگر، تازه‌واردان کانادا در شرایط زیر نمی‌توانند در مبادی ورودی کانادا برای مجوز کار درخواست دهند:

  • اگر برای ورود به کانادا نیاز به ویزای توریستی دارند.
  • اگر متقاضی دریافت مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی (PGWP) هستند.
  • اگر شهروند کشوری هستند که مشمول ویزای توریستی است.
  • اگر متقاضی برنامه تجربه بین‌المللی کانادا (IEC) هستند (اتباع یا مقیمان دائم ایالات متحده از این شرط معاف هستند).
  • اگر تحت برنامه کارگر فصلی کشاورزی درخواست داده‌اند.

ممکن است از گردشگرانی که در یکی از مبادی ورود کانادا درخواست مجوز کار می‌دهند، خواسته شود برای تکمیل پرونده خود، معاینات پزشکی انجام دهند.

جمع‌بندی: نکات کلیدی درباره مجوزهای کار در کانادا

کانادا انواع مختلفی از مجوزهای کار ارائه می‌دهد که به طور کلی به دو دسته اصلی تقسیم می‌شوند: مجوز کار باز که به دارنده آن اجازه می‌دهد در هر نقطه از کانادا و برای هر کارفرمایی کار کند، و مجوز کار بسته که معمولاً نیازمند ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) است و دارنده آن تنها می‌تواند برای یک کارفرمای خاص فعالیت کند.

مدت زمان رسیدگی به درخواست‌ها به عوامل مختلفی مانند نوع برنامه، محل زندگی متقاضی و نوع مجوز بستگی دارد. برای کمک به مدیریت این فرایند، ابزار محاسبه زمان پردازش درخواست‌ها توسط اداره مهاجرت کانادا (IRCC) طراحی شده و به‌طور منظم به‌روزرسانی می‌شود.

در شرایط خاص، دارندگان ویزای توریستی نیز می‌توانند برای مجوز کار اقدام کنند. این سیاست به طور موقت تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۵ اعمال می‌شود و به برخی از بازدیدکنندگان اجازه می‌دهد در داخل خاک کانادا درخواست مجوز کار دهند، مشروط بر اینکه شرایط خاصی را رعایت کنند.

اگر مجوز کار گم، دزدیده یا مخدوش شود، متقاضیان می‌توانند با تکمیل فرم‌های مربوطه و پرداخت هزینه، درخواست صدور مجدد آن را ارائه دهند.

در مورد درخواست تجدیدنظر، قانون مهاجرت کانادا حق تجدیدنظر در تصمیم‌های مربوط به مجوزهای اقامت موقت را به رسمیت نمی‌شناسد، اما متقاضیان می‌توانند در برخی موارد از طریق تجدیدنظر قضایی اقدامات لازم را انجام دهند.

در نهایت، برخی از متقاضیان می‌توانند در مبادی ورودی کانادا برای مجوز کار اقدام کنند، به شرط آنکه شرایط خاصی مانند تابعیت از کشورهای معاف از ویزا را داشته باشند. با این حال، برخی از گروه‌ها مانند متقاضیان برنامه تجربه بین‌المللی کانادا (IEC) و کارگران فصلی کشاورزی از این امکان مستثنی هستند.

منبع:
https://www.cicnews.com/2024/07/six-frequently-asked-questions-about-canadian-work-permits-0745285.html

دیدگاه کاربران

دیگران در مورد این پست چه میگویند

دیدگاه شما چیست

دیدگاه خود در مورد این پست را با دیگران به اشتراک بگذارید

استفاده از کلمات و محتوای توهین‌آمیز و غیراخلاقی به هر روشی یا شخصی ممنوع است.
انتشار مطالب غیراقتصادی، تبلیغ سایت، کانال، اطلاعات تماس و لینک‌های نامرتبط، غیرمجاز است.
درصورت تخطی از قوانین‌ مذکور پیام حذف شده، حساب کاربری شما مسدود و از طریق مراجع قانونی پیگیری می‌گردد.

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای ارسال دیدگاه خود میبایست ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود به حساب